02 Disember 2009

Minggu Halal antarabangsa 8-10 Disember

SHAH ALAM, 30 Nov: Islamic Tourism Centre (ITC) akan menganjurkan minggu halal dan perlancongan Islam antarabangsa Malaysia pada 8 - 10 Disember ini.

Minggu yang bertema “Showcasing Islamic Wonders” akan diadakan di Sunway Pyramid Convention Centre (SPCC), Petaling Jaya, Selangor mulai jam 10 pagi hingga 6 petang.

Islamic Tourism Centre (ITC) bersama-sama Khaaz International Sdn.Bhd, Persatuan Pedagang dan Pengusaha Melayu Malaysia (PERDASAMA) dan GITC Sdn. Bhd akan menganjurkan Persidangan Halal dan Pelancongan Islam Antarabangsa Malaysia bagi memberikan informasi secara meluas mengenai pembangunan kepada syarikat-syarikat Malaysia dan juga peluang-peluang yang boleh didapati di dalam pasaran industri halal.

Para penceramah adalah terdiri daripada pakar-pakar di dalam industri halal seperti MATRADE, SMIDEC, SIRIM yang akan bersama-sama berkongsi maklumat tentang pelbagai ciri-ciri serta syarat-syarat pasaran seperti aliran import, permintaan pasaran, taraf makanan halal dan peraturan-peraturan import. Mereka akan turut berbicara mengenai cara-cara mendapatkan peluang mengeksport ke luar negara.

Persidangan ini dijangka akan dihadiri oleh para pengeluar, para pengeksport, persatuan pedagang dan penyelidik.

Selain daripada itu, festival makanan dan produk halal akan menjadi daya penarik pengunjung pada Minggu Halal dan Pelancongan Islam Antarabangsa (IISTHAL) yang akan diadakan di Pusat Konvensyen Sunway Pyramid (SPCC) bermula 8 sehingga 10 December 2009.

Acara –acara yang akan diadakan pada minggu tersebut adalah seperti berikut:

• Persidangan Halal 2009

• Halal Malaysia 2009: Pameran Antarabangsa untuk Produk, Infrastruktur dan perkhidmatan Halal Termasuk Pelancongan Islam.

• Persidangan dan Pameran Pelancongan Islamic Global (GITC 2009)

• Festival Makanan Halal Global (Giff)

• Pelancaran Pertubuhan Pelancongan Islam Global (Gito)

• Pengumuman mengenai 7 Keajaiban Dunia Islam (7Wonders)

• Majlis Makan Malam IISTHAL dan Anugerah Kecemerlangan Halal Malaysia 2009

• Pertandingan Masakan - Media dan demonstrasi masakan oleh Selebiriti serta Chef –chef terkemuka.

Turut diadakan Pameran dan Persidangan Pelancongan Islam Global 2009 serta Pameran dan Persidangan Halal Malaysia 2009.

Anugerah Kecemerlangan Halal Malaysia 2009 turut diadakan bagi mengiktiraf syarikat atau organisasi yang banyak memberi sumbangan dalam industri halal tempatan.

Festival Makan Global turut serta dalam penganjuran kali kedua tahun ini bagi memberi pendedahan kepada ejen pelancongan terutama dari negara – negara bukan Islam mengenai industri makanan halal.

Setiap tahun, pasaran makanan halal dunia mencatatkan dagangan sebanyak RM 4.5 trilion, ianya menjadi industri penting dalam usaha menarik kedatangan pelancong bersesuaian dengan budaya dan agama mereka ke negara ini.

Antara negara-negara yang telah mengesahkan penyertaan termasuklah Korea Selatan, China, Thailand dan Azerbaijan.

Satu lagi acara yang pasti menarik perhatian para pengunjung ke IISTHAL 2009 , adalah penganjuran “Media Culinary Competition “ dan demostrasi masakan oleh selebiriti terkenal Malaysia.

Pertandingan dan demostrasi ini dianjurkan dengan tujuan memberi peluang dan menguji kemahiran serta mecungkil bakat serta kreativiti para wartawan media. Hadiah menarik beserta sijil penyertaan bakal dibawa pulang oleh bakal pemenang.

Acara ini terbuka kepada orang ramai yang ingin mengetahui berkenaan pelancongan Islam dan industri produk Halal di negara kita dan luar Negara.

Untuk penyertaan dan keterangan lanjut sila rujuk kepada lampiran. Sebarang pertanyaan sila hubungi En. Zainal di talian bimbitnya +6019 267 2200 atau melalui emel di Zainal@islamic-tourism.com This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it atau melayari www.itc.gov.my

HarakahDaily.Net/-

Tiada ulasan: