11 Januari 2010

Lempar bom ganggu keharmonian di Perak

24 Muharram 1413
KENYATAAN MEDIA 10 JAN 2010

Berikutan dengan tindakan pihak yang tidak bertanggungjawab melemparkan bom api ke Gereja All Saints dan Gereja Saint Louis, dekat Taiping awal pagi ini, saya dengan ini mengeskan beberapa dalam beberapa kenyataan seperti berikut :-

1. Sesungguhnya saya mengecam tindakan yang tidak bertamaddun itu dan ianya bagi saya bercanggah dengan ajaran Islam dan undang-undang negara. Tidak ada mana-mana ajaran dalam Islam yang membenarkan penganutnya melakukan tindakan sedemikian kepada rumah Ibadah orang lain.

2. Tindakan pihak yang disifatkan oleh Ketua Polis Perak sebagai dilakukan oleh individu yang nakal dan tidak bertanggungjawab yang mengambil kesempatan daripada isu yang sedang berlaku sekarang dan bukan dirancang oleh mana-mana organisasi itu adalah sesuatu yang saya rasakan boleh menggangu kehormaian hidup rakyat di Negeri Perak yang kita cintai ini.

3. Kerana itu satu siasatan yang terperinci dan menyeluruh mestilah dilakukan dengan segera oleh pihak polis bagi membawa individu yang bertanggung jawab kemuka pengadilan dan dihukum sesuai dengan peruntukan undang-undang yang sedia ada.

4. Saya juga menyeru kepada ahli dan penyokong PAS dan pakatan Rakyat serta semua Rakyat Perak sentiasa berhati-hati dengan tindakan provokatif dan tindakan "mengguk diair keruh" dalam keadaan sekarang.

5. Sehubungan dengan itu elakan diri anda dari himpunan dan sebarang kegiatan yang boleh merenggang hubungan antara kaum . Sebaliknya perbanyakkanlah kegiatan yang boleh merapatkan hubungan antara kaum tidak mengira agama dan bangsa.

8. Saya menaruh kepercayaan sepenuhnya kepada pihak polis untuk mejamin keamanan dan ketenteraman yang sedia ada di Perak terus di kekalkan. Sebarang anasir yang menganggu dan cuba mengagalkan hasrat itu adalah anasir yang mesti diambil tindakan dan dihukum dengan secepat mungkin.

KENYATAAN MEDIA/ 10 Jan 2010

YB. DRS. KHALIL IDHAM LIM
Setiausa Sekretariat
Pakatan Rakyat Perak/
Ketua Penerangan PAS Perak.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kenapa mesti kat Perak..nampak sgt depa ni memang nak provokasi...dengki dgn kerukunan rakyat Perak selama ini...jgn termakan dgn provakasi depa ni...Semoga yang buat semua ini dilaknat Allah.