18 Februari 2010

Kenapa isu perarakan Maulidurrasul menjadi besar ?

3 Rabiul Awal 1431H,
Ahmad Baei Jaafar

Saya hairan apabila sehari dua ini keluar berita Negeri Pulau Pinang membatalkan perarakan Maulidur Rasul pada tahun ini. Yang peliknya berita itu dikeluarkan oleh orang luar dari Pulau Pinang. Apalah besarnya berita ini sehingga dibesarkan begitu dalam media perdana. Dan hari ini pula saya terbaca daripada laman facebook yang mengatakan Kelantan tidak akan mengadakan sebarang betuk sambutan Maulidurrasul.

Kalau betul pun berita itu apalah faedahnya kepada orang yang bukan dari kedua-dua negeri tersebut. Kalau berita itu boleh menguntungkan orang politik tertentu, tidak langsung memberi kesan kepada penduduk dua negeri tersebut, tetapi sebaliknya mereka yang mencetuskan itu beroleh dosa. Mereka berdosa kerana menyebarkan berita sia-sia apatah lagi boleh mencetuskan kemarahan pihak lain.

Saya bimbang gejala penyebaran ini menjadi budaya sebati dalam kalangan orang Melayu. Mengapakah orang Melayu boleh jadi seburuk itu walaupun pelbagai bala bencana sudah Allah tunjukkan di negara kita. Mengapa kita tidak boleh infas dan bertaubat serta kembali kepada hidup bermaufakat. Apakah mereka amat gemar kepada dosa dan bencikan pahala?

Mengapa dibesarkan soal perarakan Maulidurrasul, apakah jatuh maruah Islam kalau tidak dilakukan perarakan? Kalau benar begitu, bagaimana halnya di kampung-kampung yang mereka tidak mengadakan perarakan, adakah mereka tidak cintakan Rasulullah. Cinta Islam dan Rasulullah bukan dengan majlis begitu sahaja. Malah yang paling penting mereka mengamalkan ajaran Rasulullah dan meninggalkan larangannya.

Saya selepas mendengar khabar buruk itu, cuba merujuk ke laman web Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP), dan didapati tidak ada pembatalan pula. Kalaupun ada surat arahan pembatakan daripada Kerajaan Negeri mustahil JAIPP tidak terima. Kalau sudah terima mengapa tidak dibuat pembatalan pada laman webnya.

Kalaupun kerajaan Pulau Pinang membatalkannya kerana maslahan tertentu tidak mengapa kerana sebelum ini Kerajaan Malaysia pernah pada satu tahun membatalkan aktiviti perarakan Maulidurrasul. Kalau dibatalkan perarakan, tidak bermakna mengharamkan majlis Maulidurrasul. Tapi kalau dibatalkan majlis itu di peringkat negeri, masih tidak mengapa kerana majlis itupun tidak memberi impak yang besar kepada Islam.

Barangkali inilah yang berlaku di Kelantan, kalau benarlah tidak diadakan sebarang majlis sambutan Maulidurrasul, tidak menjadi apa-apa masalah kerana kerajaan hanya tidak mahu mengadakan majlis pada peringkat kerajaan. Hal ini kerana menggunakan wang kerajaan mesti pada yang berfaedah untuk rakyat dan Islam.

Saya percaya kalaulah benar berita itu, kerajaan tidak menghalang rakyatnya mengadakan majlis sambutan di peringkat daerah dan kampung. Sambutan di peringkat kampung lebih meriah kerana boleh diadakan bila-bila masa sepanjang bulan.

Sudah sampai masanya umat Islam berfikiran positif dalam semua yang berlaku di sekeliling kita. Carikan kebaikan ajaran Islam untuk kebaikan umat Islam dan manusia seluruhnya. Hapuskan usaha membuat fitnah dan cakap-cakap yang tidak berfaedah untuk kepentingan diri dan politik sempit.

Tiada ulasan: