19 Mac 2010

Pilihan raya PBT dan royalti: PAS tubuh jawatankuasa khas

2 Rabiulakhir 1431H

KUALA LUMPUR, 17 Mac: PAS telah membentuk dua jawatankuasa khas bagi mengendalikan dua isu besar di negara ini iaitu royalti petroleum dan pilihan raya kerajaan tempatan, kata Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali (gambar).

Naib Presiden PAS Salahudin Ayub telah dilantik mempengerusikan Jawatankuasa Mobilisasi Rakyat untuk isu tuntutan royalti petroleum Kelantan dan Terengganu.

Seorang lagi naib presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar pula dilantik mempengerusikan jawatankuasa khas mengkaji isu pilihan raya kerajaan tempatan yang dituntut oleh kerajaan negeri Pulau Pinang dan Selangor.

"Mereka berdua akan dibantu oleh beberapa anggota yang akan bertindak bagi membantu PAS mengendalikan dua isu ini," kata Mustafa kepada Harakahdaily.

Keputusan membentuk dua jawatankuasa itu dibuat dalam mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat Ahad lepas, kata Mustafa.

Sekarang ini, sebuah NGO telah dibentuk oleh PAS dan beberapa pihak yang prihatin untuk memperjuangkan royalti minyak untuk kerajaan negeri Kelantan dan Terengganu.

Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat (Gegar) sehingga kini telah menganjurkan pelbagai program untuk menggerakkan rakyat bagi menuntut royalti minyak.

Terkini, mereka sedang merangka program besar-besaran di Terengganu Equistren Resort (TER), Kuala Ibai malam esok. Di majlis itu, Pengasas dan Pengerusi Petronas pertama, Tengku Razaleigh Hamzah akan memberikan ucapan dan berdialog dengan rakyat Terengganu.

Usaha sedang digerakkan oleh PAS di Terengganu untuk mempastikan orang ramai menyertai perhimpunan malam esok dan penyerahan memorandum kepada Yang Dipertuan Agung 20 Mac ini.

Melalui jawatankuasa yang dipengerusi Salahudin ini, PAS dijangka akan menghimpunkan seramai mungkin penyokong bagi menuntut hak royalti ini.

Dalam pada itu, jawatankuasa yang dipengerusikan Mahfuz dijangka akan menilai keputusan kerajaan Pakatan Rakyat negeri Pulau Pinang dan Selangor dalam isu pilihan raya kerajaan tempatan.

Sebelum ini, PAS mengambil sikap akan berhati-hati dengan isu pilihan raya kerajaan tempatan ini walaupun sudah lama didesak oleh sesetengah penyokongnya.

Baru-baru ini, kerajaan Pulau Pinang telah menghantar surat kepada SPR memohon agar badan itu mengendalikan pilihan raya kerajaan tempatan di negeri itu.

Pengerusi SPR, Datuk Abdul Aziz berkata, pihaknya akan membuat kenyataan segera bagi menjawab permohonan kerajaan negeri Pulau Pinang itu.

Harakahdaily.net/-

Tiada ulasan: