19 Mei 2010

Jom ke konvensyen gerakan Islam dan persaingan demokrasi

4 Jamadil Akhir 1431 H

Tarikh: 22 mei 10 (Sabtu)
Tempat: Hotel Palma, Ampang
Masa: 8 pagi - 2 petang

Gerakan Islam di abad moden mempunyai sejarah yang rencam dan berliku dalam keberadaannya di tengah masyarakat Islam selepas menghadapi zaman gelap penjajahan.

Dalam konteks gerakan Islam kontemporari, Ikhwnul Muslimin (1928) sebagai pengasas gerakan Islam modentelah muncul untuk mencabar regim dalam tuntutan untuk mengembalikan khalifah Islam yang tumbang pada tahun 1924 dan pada tahun 1941, di benua Indo Pakistan pula muncul Jamiat Islami yang diasakan oleh Maulana Maududi.

Begitu juga di negara-negara umat Islam yang lain kesedaran untuk mengembalikan syariat Islam telah diusahakan oleh gerakan Islam namun menghadapai saingan sengit daripada gerakan berideologi lain seperti gerkan sosialis yang kadang kala dibuat penyesuaian setempat seperti Baath di rantau sebelah Arab atau Marhaenisme di rantau alam Melayu.

Gerakan Islam di pelbagai negara telah memainkan peranan politik dan dakwah yang berkesan terutama dalam era perjuangan menghadapi tekanan dan ujian yang dahsyat seperti yang berlaku di rantau arab, Pakistan, Indonesia, Tanah melayu.

Gerakan Islam telah menghadapi fitnah dan pembantaian yang cukup tragis dengan penangkapan dan pembunuhan yang berlaku di Mesir, Algeria, Indonesia, Malaysia dan syiria.

Kebangkitan Islam itu suatu fenomena kesedaran untuk kembali kepada penghayatan Islam sebagai satu cara hidup serta ditandai dengan bersemaraknya institusi-institusi Islam, kesedaran beragama, protes terhadap sistem sekular pragmatis, kerancakan penerbitan bahan-bahan bacaan Islam dan ia juga menjadi fenomena anak muda kelas menengah di negara Dunia ketiga serta gelombangnya bersifat sejagat.

Bermula pada dekad 1970-an, mengalami penyuburan pada dekad 1980-an dan 1990-an dan pelbagai peristiwa dan kejutan dalam masyarakat dunia terutama hegemoni Barat.

Di seluruh dunia Islam, kebangkitan Islam adalah protes dan fenomena yang memberi impak kepada parti-parti politik dan dasar kerajaan yang memerintah, yang terpaksa akur dengan tututan masyarakat atau pun mengimbangi dengan program penerapan Islam yang berlaku di Arab dan Malaysia sendiri.

Gerakan Islam secara langsung adalah pihak yang paling mendapat keuntungan dengan fenomena ini apabila semakin ramai orang Islam terutama daripada golongan yang muda yang terdedah dengan maklumat dan Ilmu berkaitan dengan Islam.

Kesedaran Islam yang bersifat sejagat juga menyebabkan mereka mulai kritis terhadap dasar dan perjuangan parti pemerintah yang tidak mesra Syariah dan berpegang dengan ideologi yang asing dengan Islam

Acara padat,menarik,menguja akal dan intelektual-bermula pendaftaran,tayangan audio visual, perasmian oleh Ust Nasrudin Tantawi, kata aluan YB Iskandar Samad, Pembentang kertas kerja-Dr Zuhdi Marzuki, Prof Dr Redhuan Othman, Pak Nabil daripada PKS. Juga forum QA, dikendalikan oleh Ustaz Riduan M.Noor.

**Makanan, hotel, fail, buku, kertas kerja, ruang selesa berwacana disediakan. Yuran 20 rm sahaja..Anjuran bersama Pejabat ADUN Cempaka, Lujnah Dakwah DPPP, GAMIS.Sila daftar segera, tempat terhad.

Harakahdaily

Tiada ulasan: