06 Mei 2010

Kucing dan Ikan.

20 Jamadil Awal 1431H.

Sudah agak lama saya tidak masak, Hari ini rasa selera untuk beli lauk di kedai rasanya tidak ada lagi dan saya mengambil keputusan membeli beberapa bahan mentah untuk masak sendiri untuk makan tengahhari. Sebelumnya mudah sahaja pergi sahaja kekedai makan tunjukkan apa yang hendak dimakan , namun sekali ini saya ke kedai bukan untuk membeli yang sudah masak namun membeli udang, ikan dan sayur.

Itulah kelaziman yang sekali sekala yang saya lakukan , hari ini saya melakukan rampasan kuasa untuk masa di dapur. kebetulan isteri keletihan baru balik dari sekolah , apa lagi segala kemahiran memasak yang ada sejak zaman duduk diasrama sekolah, di Universiti dan di China cukuplah sekadar untuk masak bagi makan satu keluarga kecil seperti kami.

Menariknya semasa sedang menyiapkan bahan mentah tadi , tiba-tiba saya didatangi tamu yang rasanya tidak ada sebelum ini. Tidak lain ianya adalah seekor anak kucing dalam keadaan kelaparan. Suara tangisannya jelas sekali semacam meminta sesuatu dari saya walaupun berada disebalik tingkap semacam hidungnya dapat mencium bau makanan kegemarannya.

Tanpa berfikir panjang saya campakkan seekor ikan yang belum dikeluarkan perutnya sebagai tanda simpati dan kenyakinan bahawa rezeki saya tidak pun habis kerana masih ada 5 ekor ikan lagi yang tinggal.

Alhamdulillah semasa memebeli ikan tadi, tuan kedai kata ikan yang dibeli itu segar hari ini. alhamdulillah saya dapat berikan sesuatu yang terbaik kepada anak kucing tersebut.

Pengajaran dari cerita dari kucing dan ikan ini, demikianlah diluar sana masih ramai yang memerlukan dan mengharapkan bantuan dari mereka yang lebih mampu. Sesungguhnya tangan yang memberi itu sangat mulia dan mendapat penghargaan yang tinggi dari Allah SWT walaupun memberi minum seteguk air kepada anjing yang sedang kehausan.

Kesusahan rakyat masih jelas kelihatan dan mudah ditemui. bayangkan dalam DUN saya sediri semasa berada di Tanjung Piandang pagi tadi, terkejut besar bila ada seorang ibu tunggal yang datang mengadu dengan katanya dia memerlukan bantuan untuk mendapatkan sebuah rumah PPRT dan membayar yuran persekolahan anak yang belum dibayar .

Bayangkan sudah pertengahan tahun yuran persekolahn belum terbayar, dan saya menjawab ringkas supaya di datang ke pejebat esok untuk membantu sekadar yang mampu kami bantu.

Kalau kucing banyak yang kelaparan, jangan lupa banyak lagi masyarakat sekeliling dalam keadaan kelaparan. Kerana itu keperihatinan semua pihak sangat diperlukan demi untuk melahirkan masyarakat yang lebih aman dan harmoni. malah Islam mengajar supaya yang berada menolong yang kurang berada, yang kuat menolong yang lemah, dan sebagainya.

Kerana itu perjalanan perjuangan ini masih jauh dan panjang,masih banyak dasar kebajikan yang perlu ditonjolkan oleh sebuah kerajaan yang perihatin dengan permasalahan rakyat. ianya tidak lain dari Pakatan Rakyat yang perlu tanpil kembali sebagai kerajaan yang memastikan kebajikan rakyat diutamakan.

Kuasanya yang telah dirampas mesti dikembalikan di Perak, kerana bukan sahaja kucing yang kelaparan , namun rakyatnya masih dalam kesempitan dan dihimpit kesusuhan hidup walaupun negera sudah lebih 50 tahun mencapai kemerdekaan.

6 ulasan:

yi berkata...

Syabas ustaz, kalau semua orang mcm ust, aman dunia dan akhirat

budakbalun berkata...

InsyaAllah YB.. Sama-sama kita berusaha, berdoa dan bertawakal kepada Allah SWT!

Yakinlah kebenaran akan terserlah jua!!

Allahuakbar!

maemache berkata...

Minta maaf YB tak dapat tegur semasa YB berhenti rehat di Bukit Bunga, Jeli pada hari 1.5.10 lalu kerana YB sibuk menjawab telefon.

Raziq Najab berkata...

ALLAHUAKBAR!!! BERDOALAH ...INSYAALAH ALLAH MAKBULKAN.
PERGI JAHANAM DENGAN UMNO!

Part Timer berkata...

Semoga Allah terus memberi kekuatan untuk YB berjuang menegakkan kebenaran...

Takbir!

Unknown berkata...

assalammualaikom..

semoga yb dianugerahkan kekuatan dan kesihatan untuk terus berjuang... bagi saya rakyat biasa mungki satu undi untuk pakatan rakyat mampu mengubah negara kita,,