23 Jun 2010

Kes enjin jet: Jual rumah untuk bayar ikatjamin

9 Rejab 1431 H
Oleh: Gavaskar Brian Raj

Keluarga sarjan tentera udara, N Tharmendran yang dituduh mencuri dua enjin jet pejuang, bercadang menjual rumah mereka untuk mengumpulkan wang bagi membayar ikatjaminnya sebanyak RM150,000.

Bapanya, N Nagarajah, 71 (kiri) berkata, mereka berhasrat untuk menjual rumah keluarga mereka di Kg Jiboi Ampangan, Seremban, kerana mereka tidak mempunyai cara lain untuk mengumpul wang tersebut.

"Anak saya meminta saya jangan menjual rumah keluarga, tapi saya tidak ada cara lain untuk mengumpul wang untuk membayar ikatjamin tersebut," katanya kepada Malaysiakini hari ini.

Tharmendran, yang didakwa Januari tahun ini dengan tuduhan mencuri dua enjin J8521-jenis dari pangkalan TUDM di Sungai Besi, ditahan reman di penjara Sungai Buloh, menunggu perbicaraannya pada 19 Julai depan.

Nagarajah bagaimanapun menghadapi kesulitan untuk mencari pembeli rumah kos rendah mereka, yang dibelinya kira-kira 40 tahun lalu.

Bahkan, jika beliau berjaya menjual rumahnya, Nagarajah - seorang pesara - hanya boleh menjualnya sekitar RM95,000 - dan masih kekurangan RM65,000 untuk membayar ikatjamin anaknya itu.

"Jika saya mendapatkan menjua rumah ini, saya akan berpindah ke rumah anak sulung saya," kata Nagarajah.

Jumaat lalu, Nagarajah membuat laporan polis, mendakwa yang anaknya itu telah 'dipukul seperti lembu' oleh pegawai TUDM ketika ditahan di pangkalan Sungai Besi.

Malaysiakini/-

Tiada ulasan: