02 Julai 2010

RM30,000 menanti peserta Pesta Wau Antarabangsa

18 Rejab 1431 H
Oleh: Rizal Tahir

KOTA BHARU, 30 Jun: Sebanyak RM30,000 bakal dimenangi oleh setiap peserta Pesta Wau Jemputan Antarabangsa 2010 yang akan bermula 15 hingga 18 Julai ini.

Setiap peserta akan membawa pulang hadiah sekitar RM350, sijil dan piala bagi johan untuk kategori wau bulan tradisi naik peringkat kebangsaan.

Manakala naib johan sebanyak RM300 juga bagi kategori yang sama, manakala tempat ketiga, keempat dan kelima hingga ke 10, masing-masing berjumlah RM200, RM70 dan RM50

Bagaimanapun, johan bagi kategori pertandingan wau puyuh dan wau bulan cantik peringkat kebangsaan berjumlah RM600 dan naib johan RM500.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan Negeri, Datuk Takiyuddin Hassan (gambar) berkata, seramai 56 orang peserta dari seluruh negara akan menyertai program itu.

Katanya, hanya peserta dari Thailand sahaja yang dijemput untuk menyertai program yang julung kali diadakan di Pantai Irama, Bachok selain peserta dari 13 buah negeri seluruh negara.

Beliau berkata demikian dalam sidang media di pejabat Pusat Penerangan Pelancongan, (TIC), di sini hari ini.

Katanya, Pesta Wau Antarabangsa yang telah memasuki edisi ke-27 ini, adalah anjuran Kerajaan Negeri Kelantan dengan kerjasama Pelayang Negeri Kelantan dan Majlis Pelayang Malaysia.

Menurutnya, pesta berkenaan akan dibahagikan kepada 21 kategori bagi merebut hadiah keseluruhan berjumlah RM30,000 yang ditaja oleh AQ Events Sdn Bhd selaku penaja bersama.

Kategori yang akan dipertandingkan adalah kategori wau bulan tradisi, wau puyuh tradisi, wau tradisi (Kelantan), wau kucing tradisi, wau jala budi tradisi, wau daun/barat, wau bulan sobek/cantik.

Tambahnya, selain itu wau puyuh sobek/cantik, wau bulan 1 pancang, wau bulan besar, wau puyuh besar dan wau bulan kecil 2 ½ X 2 ½.

“Pertandingan turut dibuka dalam kategori peringkat Universiti Malaysia Kelantan, pertandingan menaikkan wau bulan peringkat keluarga pengadil, wau bulan tradisi peringkat sekolah menengah, wau puyuh peringkat sekolah menengah dan wau malay kite peringkat sekolah.

“Di samping itu juga, kategori bengkel wau tradisi (membuat) dan bengkel wau tradisi (menaik),”ujarnya lagi.

Takiyuddin seterusnya berkata, penganjuran Pesta Wau Antarabangsa Kelantan ini bertujuan memperkenalkan cabang kesenian yang sihat kepada generasi muda di samping dapat mempertahankan warisan bangsa yang semakin terhakis oleh peredaran masa.

Katanya, pesta wau ini juga akan mengumpul peminat-peminat wau bagi mencipta rekabentuk seni budaya wau tradisi dan layang-layang moden di kalangan masyarakat Malaysia.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: