24 Julai 2010

Sataer

11 Syaaban 1431 H

Seawal abad ke-14 hingga abad ke-15, alat muzik Sataer ini sudah wujud dalam masyarakat etnik Uygur. Dalam bahasa Parsi, "Sa" bermaksud "tiga", manakala "Taer" pula bermaksud "tali".

Gabungan kedua-dua perkataan ini membawa erti, "alat muzik yang bertali tiga". Asalnya, alat muzik ini benar-benar mempunyai 3 utas tali sahaja. Melalui evolusi, jumlah talinya sudah bertambah menjadi lebih 10 utas.

Bentuk Sataer ini mirip bailor yang diperbuat daripada labu dan dipasang pemegang yang panjang. Panjangnya 130-140 sentimeter.

Badannya diperbuat daripada kayu mulberi, manakala kotak resonansnya diperbuat daripada kayu yang dikorek isinya, dan ditutup dengan kepingan kayu mulberi.

Alat muzik ini boleh dimainkan untuk persembahan solo atauberkumpulan, atau sebagai alat muzik iringan. Bunyi yang dihasilkannya lantang dan jelas, dan penuh dengan ciri-ciri etnik Uygur.

Ia sudah menjadi sebahagian daripada hidup masyarakat etnik ini dan tidak boleh tiada dalam sebarang acara atau kegiatan dalam hidup mereka.

CRI/-

Tiada ulasan: