30 September 2010

Nurul Izzah: Tukar pinjaman PTPTN kepada biasiswa

20 Syawal 1431 H

Ahli parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar mempersoalkan kenapa pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) kepada mahasiswa universiti tidak ditukarkan kepada biasiswa penuh, sebagai memenuhi semangat Fasal 153 Perlembagaan Persekutuan.

Mengulas cabaran Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) yang dilaporkan menolak jemputan debatnya berhubung kedudukan istimewa orang Melayu, Nurul Izzah berkata, NGO itu tentu setuju sekiranya pendapatan Petronas disalurkan kepada dana pendidikan untuk tujuan itu.

"Perkara ini tidak mustahil kalau akaun Petronas didedahkan kepada umum melalui Parlimen. Usaha melaksanakan tadbir urus yang cekap ini semestinya selaras dengan perjuangan mempertahankan hak-hak orang Melayu," katanya.

Menulis dalam blognya, anak sulung Datuk Seri Anwar Ibrahim itu memperli PERKASA dengan berkata, tindakan itu lebih bermanfaat daripada laungan meminta orang Melayu mendapat lebih banyak biasiswa daripada kaum lain.

"Dalam bahasa mudah, apa gunanya orang Melayu mendapat tujuh biasiswa, dan kumpulan lain mendapat tiga tempat sahaja. Apa yang saya perjuangkan ialah banyakkan biasiswa kepada 100 tempat (contohnya) sudah pasti ramai orang Melayu mendapat manfaat," jelasnya.

Beliau juga menimbulkan kembali tentang kuota universiti yang diubah pada zaman pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri supaya lebih bersemangat meritokrasi.

"Bukankah ini mencabuli hak keistimewaan orang Melayu, kalau mengikut apa yang telah dilaung-laungkan PERKASA?" katanya mempersoalkan tindakan penasihat PERKASA itu.

Dalam tulisan bagi menjelaskan kegusarannya tentang perjuangan PERKASA dan kedudukan istimewa orang Melayu itu, Nurul Izzah mengambil peluang membela dirinya setelah digelar "pengkhianat", "tidak matang" dan "buta sejarah" dalam isu peruntukan kedudukan istimewa Melayu.

'Saya hanya mahu bincang pelaksanaan'

"Saya sudah jelaskan, bukan niat untuk meminda peruntukan Perlembagaan Persekutuan tentang kedudukan orang Melayu, tetapi sekadar mencari penjelasan tentang apa yang dilaung-laungkan oleh PERKASA tentang perjuangan mereka untuk melindungi orang Melayu.

"Apa saya hujahkan dalam tulisan sebelum ini, bukan mempersoal kedudukan istimewa orang Melayu, tetapi pelaksanaan dasar-dasar yang hanya menguntungkan segelintir orang Melayu dipersoalkan," kata puteri sulung ketua pembangkang itu.

"Sayangnya, jemputan saya itu ditolak mentah-mentah oleh pimpinan PERKASA dengan alasan soal kedudukan orang Melayu tidak boleh didebatkan, sedangkan yang saya mahu bincang hanyalah pelaksanaan dasar-dasar yang dikatakan dibuat atas peruntukan perlembagaan," kata Nurul Izzah.

Dalam tulisan itu juga, Nurul Izzah turut membangkitkan beberapa perkara, antaranya:

(1) Bagaimana dasar kuota dalam perkhidmatan awam selaras dengan keperluan untuk menunjukkan kepelbagaian dalam sektor awam?

(2) Adakah ini liberalisasi 27 sub-sektor ekonomi bertentangan dengan perlembagaan dan memberi kesan kepada "hak Melayu"?

(3) Kenapa soal perlembagaan tidak dibangkitkan ketika Dr Mahathir pada tahun 2003 memperkenalkan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Ingggeris (PPSMI), yang kini sudah dihapuskan?

(4) Adakah memperuntukkan pegangan minimum 30 peratus ekuiti bumiputrea akan mengayakan seluruh orang Melayu dan nenaikkan taraf hidup orang Melayu; sekali gus menyelesaikan masalah kemiskinan bandar?

Malaysiakini/-

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Habis belajar je hutang PTPTN tak mampu dijelaskan kerana gaji yg diperolehi hanya cukup2 makan, ditambah dgn kos sara hidup yang tinggi. Bila lah BA akan memerintah, kami minta hutang PTPTN dilupuskan

Anti united malay nuts orgi berkata...

KALAU NK DI HAPUSKAN PINJAMAN PTPTN UNDI PAKATAN RAKYAT KEZALIMAN DI SANGGAH KEBENARAN DI TEGAKKAN ISLAM DI JADIKAN PANDUAN KEADILAN MAMPU DI TEGAKKAN

RASUAH DI PERANGI HGGA KEAKAR UMBI,
GANGTERISM DI PERANGI HABIS HABISAN,
PERJUDIAN DI HAPUSKAN SAMA SEKALI,
KILANG ARAK DI HAPUSKAN SAMA SEKALI.

YG PENTING PANGKAH PR DLM PRU 13 NANTI.

DADAH DI HAPUSKAN SAMA SEKALI.

Tanpa Nama berkata...

Jadikan PTPTN sebagai agenda di dalam manifesto Pakatan Rakyat, insyaAllah akan ada ramai mereka yang tertindas dengan PTPTN akan bersatu menyokong Pakatan Rakyat. Perlu diingat jumlah pemimjam PTPTN adalah terlalu ramai, jadi lihatlah kumpulan ini sebagai potensi kepada kemenangan di PRU 13. Lakukan sesuatu untuk membantu kami.

Hutang memanglah hutang, tapi kalau jumlah riba bertambah-tambah dari bulan ke bulan, itu bukan nama hutang lagi... ini penindasan.

Tanpa Nama berkata...

tak mau mansuh pun xpa... asalkan bg diskaun pun dah cukup bagus... nie siap ada kos pentadbiran... mcm riba jugak tu. sepatutnya kjaan kena bantu rakyat bkn menambahkn mslh rakyat...