24 September 2010

PAS edar kuih bulan kepada masyarakat Cina

14 Syawal 1431 H
Oleh: Abdul Rahim Sabri

PAS mengorak langkah mendekati pengundi bukan Melayu dengan menggerakkan tenaga pemudanya di Melaka bersama-sama kepimpinan pemuda Pakatan Rakyat bagi memperingati semangat 'perayaan kuih bulan' dengan mengagihkan 600 biji kuih bulan.

Program yang berlangsung kelmarin itu dianjurkan oleh lajnah perpaduan nasional Dewan Pemuda Pas diketuai oleh Khairul Che Salleh dengan kerjasama majlis tindakan DUN PAS Bukit Baru, DAP dan PKR.

Program yang bertemakan 'Rakyat Memimpin Perubahan' - melibatkan 6 DUN iaitu Bukit Baru, Serkam, Merlimau, Sungai Rambai, Ayer Molek dan Kuala Linggi.

Pada program ini kira-kira 300 biji kuih bulan diedarkan di sekitar pekan Bukit Baru dengan mengunjungi restoran, kedai-kedai, pasar awam, dan taman perumahan.

Turut hadir pada program ini antaranya adalah ketua AMK Shamsul Iskandar Md Akin, ADUN Ayer Keroh dari DAP Khoo Poay Tiong, exco lajnah kebajikan pemuda PAS Shahril Azam, ketua penerangan Dewan Pemuda PAS Bukit Katil, Jauhar Md Dawi dan Ketua AMK Melaka, Hairiz Nordin.

Sementara itu, Khairul dalam kenyataannya berkata program mengedarkan kuih bulan ini adalah program tahunan yang dijalankan oleh dewan itu kerana ia sentiasa mendapat sambutan yang baik dari masyarakat Cina seluruh negeri Melaka.

"Kita akan meneruskan program ini pada masa akan datang kerana ia terbukti dapat mengeratkan hubungan PAS, DAP, PKR dengan masyarakat Tionghua," tambah Khairul.

Manakala Shamsul Iskandar pula menegaskan kerjasama antara PAS, PKR dan DAP ini berjaya menunjukkan kemuafakatan dalam Pakatan Rakyat walaupun Pesta Tanglung atau Pesta Kuih Bulan yang lebih sinonim dengan masyarakat Cina.

Khoo pula berkata bentuk bulat pada kuih bulan melambangkan meja bulat yang sinonim dengan perbincangan bagi mendapatkan kata sepakat dalam membuat keputusan dan perkara yang sama perlu dibuat sekarang untuk meruntuhkan kerajaan BN.

Penyelia DUN Bukit Baru, Yusof Wahab pula berkata semangat ini adalah rentetan daripada revolusi yang muncul ketika rakyat China pada Dinasti Ming bangkit menggulingkan kezaliman dan penindasan yang dilakukan oleh Kerajaan Monggol terhadap orang Cina.

Malaysiakini/-

1 ulasan:

peti sejuk berkata...

Assalamualaikum YB,
Baru-baru ini saya ada menerima kuih bulan yang dihadiahkan oleh rakan sekerja saya seorang Cina bukan Muslim sempena menyambut kelahiran anak sulungnya. Tiada tanda halal dicetak pada kotak bungkusan kuih, cuma diletakkan pelekat tujuan hadiah diberikan di samping tanda halal yang dicetaknya sendiri.
Saya tidak bertanya lanjut mengenai daripada mana dia mendapat status halal kuih tersebut sebab takut menyebabkan rasa kurang selesa kepadanya sebaliknya terus menyimpannya ke dalam laptop case saya.
Sampai sekarang kuih tersebut masih disimpan di rumah tidak terusik sebab saya telah berpesan kepada keluarga saya untuk tidak memakan kuih bulan tadi.
Di sini saya nak bertanya pada YB Ustaz tentang bahan yang digunakan secara langsung dan tidak langsung dalam membuat kuih bulan oleh masyarakat Cina. Maaflah sebab kebanyakan masyarakat Melayu Islam agak skeptikal dalam hal ini.