15 Oktober 2010

Bajet 2011 : Juak Pembodek Akan Bersorak Lagi

06 Zulkaedah 1431 H
Oleh: ZABIDIE

Media sedang 'berpesta'apa yang akan berlaku Jumaat ini. Pembaca juga sedang menanti-nanti apa yang akan dibacakan oleh Menteri Kewangan mengenai Bajet 2011.

Apa yang pasti juak UMNO akan 'kebulur' bercerita dengan wartawan untuk mengulas mengenai Bajet 2011. Juak ini akan menyokong dan menyatakan ini Bajet 2011 untuk rakyat.

Dimanakah kebenarannya ?

Pencatat ingin mengimbau kemabali Bajet 2010 yang dibacakan Oktober tahun lepas. Datuk Seri Najib Tun Razak kelihatan gagal melaksanakan Bajet tersebut.

Keperihatian kepada rakyat adalah omong-omongan sahaja. Peratusan kepada rakyat miskin masih ditahap lama. Angka-angka ratusan juta dan billion hanya menyedapkan telinga sahaja.

Rumah kos rendah masih banyak yang terbangkalai dan rumah yang ingin dibina entah dimana.

Harga barang keperluan am tidak dapat dikawal dan rasuah dikalangan penjawat awan kelihatan tidak menurun malah bertambah.

Maka esok Najib Razak akan mengumumkan mungkin penurunan beberapa harga atau cukai untuk disorak oleh juak UMNO. Disebut juga angka kenaikkan peratusan yang melibatkan 'chart index' ekonomi.

Dalam masa yang sama kini kerajaan terkapai-kapai menentukan tanda aras kecapaian negara. Kini DUN sarawak yang sukar untuk ditentukan tarikh pembubaran menunjukkan kerajaan BN dalam keadaan sangat tertekan.

Agak malang Pilihanraya Kecil DUN Galas, pemimpin utama UMNO-BN sudah cabut lari.

Menjadi sejarah PRK dilantik Ketua Bahagian Gua Musang menjadi Pengarah Pilihanraya Kecil. Ia jelas Perdana Menteri dan Timbalan sudah kecut perut.

Mengibas Bajet 2011, pencatat membayangkan ahli ekonomi, penganalisis dan marhaen akan mengeleng kepala tanda BN-UMNO akan perbodohkan seluruh rakyat Malaysia.

Mungkin pembaca tersenyum komentar pencatat ini. Kita dengar Jumaat teks itu dibaca dan bacalah Utusan Malaysia hari Sabtu. Pembodek bermaharajalela dan TV3 bermegah-megah.

Tiada ulasan: