20 Oktober 2010

KEPERLUAN SERTA AKTIVITI MASJID DAN SURAU MENDAPAT PERHATIAN ADUN TITI SERONG

11 Zulkaedah 1431 H
Oleh : Hafizi Pauzi

TITI SERONG :- Drs. Khalil Idham Lim terus komited menjalankan tugas dalam usaha memastikan kebajikan rakyat terjaga sejak kemenangan berpihak kepada PAS pada PRU 12 lalu.

“Walaupun jumlah masjid mencecah 16 buah dan surau 55 buah dalam DUN Titi Serong, namun dengan jadual yang disusun oleh pejabat insyaallah saya akan berusaha untuk turun berjemaah dengan rakyat sebulan sekali pada setiap tempat,” katanya.

Tambahnya, “Mengenai keadaan rumah ibadah tersebut, saya dapati hampir semua sudah berada dalam keadaan lengkap segi fasislitinya namun terdapat sekitar 5 pratus darinya memerlukan bantuan segera dari pelbagai pihak.”

Beliau juga mencadangkan agar beberapa lokasi tertentu diwujudkan surau baru, misalnya di Jalan Terusan didapati jemaah Di Surau Syed Ali sudah melimpah dan taman sekitarnya perlu memikirkan langkah untuk membina surau yang baru.
Ujarnya lagi, “Bagi surau yang mengadakan program kuliah dan pengajian tetap sangat saya alu-alukan .”

Disamping itu program berbentuk keremajaan di masjid dan surau juga perlu difikirkan untuk melahirkan generasi pelapis yang cintai masjid dan surau.

Selain itu program remaja geng surau dan sebagainya perlu difikirkan bagi menarik hati remaja khususnya supaya menjadikan masjid serta surau sebagai destinasi yang diminati bagi mereka terutamanya setelah masuk waktu solat fardhu, ulasnya ketika ditemui di sini.

Tiada ulasan: