09 November 2010

LOCENG PRU 13: UMNO GADAI GERIK LAGI?

2 Zulhijjah 1431H.
SAFARIZAL SALEH

Kenyataan Media (8 November 2010)

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) menunggu reaksi Badan Perhubungan Umno Negeri Perak dan juga Umno Bahagian Gerik terhadap kenyataan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon Presiden Parti Gerakan Rakyat Malaysia (GERAKAN) yang akan memperkenalkan calon-calon yang telah diperuntukan kepada parti tersebut bagi menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) ke – 13 nanti selepas Sambutan Tahun Baru Cina tahun hadapan.

Parlimen Kawasan Gerik sebenarnya telah diperuntukan kepada Umno dahulu kerana kompesisi penduduk di situ adalah majoriti berbangsa Melayu iaitu 73.49 %, tetapi pada ketika Tan Sri Haji Mohammad Tajol Rosli Mohammad sebagai Pengerusi Umno Perak yang juga Ketua Umno Gerik telah menggadai kawasan tersebut kepada GERAKAN.

Persoalannya, adakah Umno Perak di bawah kepimpinan Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir akan terus memberikan peruntukan Parlimen Gerik tersebut kepada GERAKAN lagi? Adakah kepimpinan Umno Gerik akan membiarkan Parlimen Gerik yang sepatutnya ditandingi oleh mereka dibiarkan begitu sahaja?

Sudah tentu kekecewaan penduduk di Gerik dengan sikap Umno yang tidak sensitif terhadap perkara tersebut perlu dihukum. Bagi pihak PAS dan Pakatan Rakyat (PR), DPPN Pk komited akan mengekalkan semua kawasan yang penduduknya majoriti berbangsa Melayu akan ditandingan oleh PAS. Perkara ini telah dimuktamadkan oleh kepimpinan PR bagi memastikan perjuangan penduduk setempat akan terus terbela.


ZAWAWI HASSAN
Ketua,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ada perpatah menyebut " tumbangnya pokok kayu disebabkan kapak berhulu kan kayu " jadi tiada apa yang perlu diharapkan kepada alif mim nun mati tendang wau