09 November 2010

Obor-obor bantu kesan kanser

01 Zulhijjah 1431 H

LONDON - Para pengkaji Britain mendapati teknik obor-obor bercahaya dalam gelap dengan menggunakan sel berkilau, mampu mengesan tumor jauh di dalam tubuh manusia.

Penyelidik Britain, Profesor Norman Maitland berkata, beliau percaya dengan menggunakan teknik ini, ia mampu mengesan tumor 10 kali ganda lebih baik daripada mesin pengesan CT.

Menurutnya, tumor yang terbentuk jauh di dalam tubuh manusia sukar dikesan pada peringkat awal dan diagnosis awal adalah sangat kritikal untuk mengubati apa jenis kanser.

"Ia adalah sebuah proses yang melibatkan sejenis protein yang didapati daripada haiwan tersebut, kemudian dimasukkan ke dalam sel kanser manusia.

"Apabila sel itu mula menyala, sebuah kamera khas digunakan untuk mengesan kawasan bercahaya, menunjukkan di mana kawasan tumor tersebut," katanya.

Menurutnya lagi, teknik itu mula digunakan selepas beliau mendapati penulenan protein cahaya yang terdapat pada obor-obor yang dilakukan seorang ahli kimia Amerika Syarikat, Roger Tsien, dua tahun lalu, mungkin berguna dalam diagnosis kanser.

Sinar Harian/-

Tiada ulasan: