14 November 2010

Perasmian Sukan Asia pernuh gemerlapan

07 Zulhijjah 1431H.

Kilauan cahaya gemerlapan dan percikan bunga api yang indah menghiasi ruang angkasa sekitar bandar raya Guangzhou malam tadi, mempesonakan ribuan penonton yang hadir menyaksikan majlis perasmian Kejohanan Ke-16 Sukan Asia yang penuh gilang gemilang.

Majlis penuh warna warni itu menyaksikan tirai kejohanan 16 hari tersebut dibuka dengan rasminya, dan majlis perasmian disempurnakan oleh Perdana Menteri China Wen Jiabao.

Antara yang menyaksikan majlis penuh bersejarah itu ialah Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, Presiden Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) Jacques Rogge dan presiden Majlis Olimpik Asia (OCA) Sheikh Ahmad Al-Fahad Al-Sabah.

Malaysia menghantar 337 atlet dan 126 pegawai untuk membawa cabaran negara ke temasya sukan itu, di mana para atlet akan mengambil bahagian dalam 28 daripada 42 acara sukan yang ditampilkan.

Di majlis perasmian malam ini, para penonton disajikan dengan persembahan gerak tari yang menarik hasil sentuhan tokoh artistik tersohor China, Chen Weiya.

Upacara yang cukup gemilang itu menggunakan bandar raya Guangzhou dan Sungai Pearl, sungai ketiga terpanjang di China, sebagai latar belakangnya, menjadikan ia sebagai majlis perasmian Sukan Asia kali pertama diadakan di luar stadium utama.

Bermula dengan perbarisan bot melalui Sungai Pearl, di mana 45 bot yang dihiasi indah digunakan bagi membawa atlet dari 45 negara yang mengambil bahagian dalam temasya sukan itu, bermula dari Baiertan, menghala ke arah Haixinsha Square, di mana majlis perasmian berlangsung.

Sembilan atlet dan pegawai Malaysia, yang terdiri daripada chef-de-mission Datuk Musa Omar; Shalin Zulkifli dan Zandra Aziela Ibrahim Hakimi (boling); Mek Yam Jusoh dan Harris Abu Bakar (pengurus dan jurulatih pasukan kriket); Zalina Zahid dan Ernawati Mahmud (pengurus dan pemain pasukan hoki wanita); Ian James Barr (renang) dan Chan Foon Keong (pegawai OCM); berada di atas bot yang membawa wakil dari Malaysia, yang dihiasi dengan reka bentuk bangunan terkenal negara, bangunan Sultan Abdul Samad dan Menara Berkembar Petronas.

Tema majlis perasmian Sukan Asia Guangzhou yang dihiasi dengan pertunjukan cahaya yang hebat itu berkisar kepada kebudayaan masyarakat tempatan dari kaum Lingnan.

Antara yang menjadi perhatian ialah kemunculan pelakon wanita terkemuka Zhang Ziyi dan pemain piano tersohor dunia Lang Lang, yang membuat persembahan bersama dalam salah satu segmen, yang menyanjung sejarah Guangzhou sebagai pintu masuk di China untuk ke jalan lama yang cukup terkenal, Maritime Silk Road.

Pada acara lintas lalu di Haixinsha Square, kontingen Malaysia yang diketuai oleh Chef-de-Mission dan pengarah Majlis Sukan Negara Datuk Zolkples Embong, bersama pemain badminton Koo Kien Keat, bergerak masuk dengan membawa "Jalur Gemilang".

Sementara itu dalam satu acara majlis itu, pemenang pingat emas acara terjun Kejohanan Olimpik Beijing He Chong kelihatan bagaikan beliau menyalakan bunga api bersama dua kanak-kanak, sebelum pertunjukan bunga api bermula.

Jaguh badminton terkemuka China, Fu Haifeng pula menerajui semua atlet yang mengambil bahagian, semasa pengadil gimnastik Yan Ninan mengetuai delegasi pengadil dan tenaga teknikal, membacakan ikrar kejohanan.

Sukan Asia kali ini menyaksikan penyertaan 9,704 atlet, iaitu 184 lebih ramai berbanding jumlah atlet yang direkod dalam Sukan Asia sebelum ini di Doha, Qatar pada 2006.-

Tiada ulasan: