21 Februari 2011

20 Kota Paling Sesak trafiknya di Dunia

18 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

Kali ini penulis akan memaparkan kota-kota yang paling sebuk lalu lintasnya di dunia. Pastinya kota ini sering menghadapi masalah trafik jam. Ayuh kita selusuri satu demi satu kota-kota tersebut.

1) Tokyo, Japan

Meskipun Tokyo sudah mempunyai monorel dan keretapi paling laju, penduduk Tokyo masih akrab dengan yang namanya kesesakan di jalanraya bagi para pengendali kenderaan. Bahkan Tokyo Traffic Control center beroperasi 24 jam tanpa henti.

2) Los Angeles, USA

Sudah tidak lagi menjadi rahasia umum kalau LA adalah kota yang mempunyai trafik jam yang parah. Meskipun sudah mempunyai banyak jalan tol, jembatan, dan jalan alternatif, LA asih tetap masuk top-10 kota paling sesak di dunia.

3) Sao Paulo, Brazil

Tercatat terjadi trafik jam sepanjang 166 batu (266 km) dari 522 batu (835 km) panjang jalan pada 9 Mei 2008. Rata2 1000 kenderaan baru didaftarkan setiap harinya.

4) Bangkok, Thailand

Motosikal boleh menyeberang dan melewati jalanan yang ramai tanpa tanda peringatan, begitu pula kendaraan lain. Para pelancong menilai fenomena ini sebagai trafik jam yang sangat menyulitkan.

5) Moscow, Russia

Trafik jam terparah terjadi sewaktu musim salji disebabkan jalan raya tidak boleh digunakan karena membeku, dan terlebih ramainya penduduk..

6) Shanghai, China

Dari tahun1998 hingga 2003 jumlah kendaraan persendirian meningkat dari 7000 mencecah ke 170.000 buah.

7) Mumbai , India

Kesesakan di jalanraya terjadi karana beberapa faktor: Cuaca buruk (hujan lebat), jalanan yang rosak, dan jumlah kendaraan yang tinggi. Ramai pelancung yang komen mengenai kualiti udara disana.

8) Mexico, Mexico

Untuk mengurangi jumlah kendaraan, kerajaan telah mengeluarkan peraturan penjadualan khas, tetapi nampaknya ianya tidak membantu mengatasi masalah kesesakan.

9) New York, USA.

Salah satu kota di US yang mempunyai kesesakan jalanraya terparah. Kota New York dilihat selalu tidak mempunyai ruang yang cukup untuk segalanya.


10) Seоul, Korea

Penduduk Seoul menjadi lebih makmur dengan menjadi pengeluar kenderan utama di asia, mereka mulai membeli kenderaan baru.

11) Chicago, USA

Untuk sampai ke tempat kerja dengan tepat waktu adalah masalah besar di kota ini.

12) Manila, Philipina

"Holland" solution yang menyarankan menggunakan motosikal daripada menggunakan kederaan motokar tidak menyelesaikan masalah kesesakan jalanraya disini.

13) London, UK

Jalanraya di London terlalu tua untuk dilewati banyaknya mobil setiap jam.


14) Jakarta, Indonesia

Tidak ada satu pun jalan di Jakarta tanpa kesesakan. Ratusan kendaraan baru muncul di jalan setiap harinya.

15) Osaka, Japan

Kota kedua dari jepun yang mempunyai permasalah kesesakan jalanraya yang cukup parah.

16) Venezuela

Pada saat venezuela menurunkan harga petrol di tahun 1998 pasti anda boleh membayangkan jumlah kendaraan baru yang munculan setiap harinya.

17) Athens, Yunani

Mexico system yang diimplementasikan untuk mengurangi kesesakan jalanraya kurang efektif disebabkan jalan yang sudah lama dan pertambahan penduduk yang sangat cepat.

18) Auckland , New Zealand

Meskipun Auckland tidak sebesar Tokyo tetapi ratio perbandingan pengguna dan motokar sangat tinggi, hampir menyaingi USA.

19) Rio de Janeiro , Brazil

Cuaca buruk, tingginya pemilik kendaraan dan sempit nya ruang jalanraya adalah faktor2 penyebab trafik jam di kota ini.

20) Kathmandu , Nepal

Kota ini disebut sebagai kota pencemaran dan kesesakan.


selatanonline
Oleh : Waktaf4

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

waw!! saya ingat di bandarraya Malaysia yang paling sesak, memandangkan diri yang mengalaminya selalu.