22 Februari 2011

Aksi melatah bukan bahan gurauan

19 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

KAMPUNG CHAROK TALA - Setiap kali individu kerap melatah, dia sering mencuri tumpuan serta menjadi bahan usikan dalam mana-mana majlis hingga kadangkala memaksa mereka ditenangkan oleh rakan.

Seorang penduduk, Sara Hamid, 62, dari Kampung Kuala Jeneri berkata, secara kebetulan selain dirinya, sepupunya, Manis Man, 87, dan Siti Khatijah Sudin, 75, turut mengalami melatah.

Menurutnya, hinggakan apabila menghadiri majlis kenduri secara serentak, mereka tidak berani duduk berdekatan antara satu sama lain kerana takut aksi latah mereka akan berlarutan tanpa sedar.

“Jika diikutkan saya sendiri malu apabila melatah kerana terkeluar pelbagai aksi spontan tanpa sedar, apatah lagi apabila berada di khalayak ramai kerana orang akan ketawa sedangkan saya tidak tahu apa yang berlaku.

“Pernah terjadi satu peristiwa, saya tercampak anak kelima keluar tingkap kerana terkejut apabila lantai rumah tiba-tiba patah mujurlah ada jiran yang menyedarinya dan segera menyelamatkan anak saya,” katanya.

Sara berkata, dia sendiri tidak tahu sejak bila mula melatah kerana semuanya berlaku tanpa sedar, namun tahap melatahnya semakin teruk sejak akhir-akhir ini kerana ada kalanya boleh membahayakan nyawa.

“Mungkin ramai yang tidak percaya, disebabkan terkejut dengan kehadiran ular kapak ketika menoreh getah, saya tanpa sengaja terpegang kepalanya dan menggerakkan ular itu turun naik ke batang pokok getah itu, nasib baik saya tidak apa-apa.

“Bagi saya melatah bukan boleh dibuat bahan gurauan kerana orang tidak tahu, kami sering kepenatan terutamanya diusik dalam tempoh yang panjang tetapi mereka hanya mentertawakan sahaja,” katanya.

Rakannya, Rahmah Ahmad, 62, dari Kampung Masjid, berkata, dia juga turut mengalami nasib yang sama, walaupun seorang peramah tetapi kerana risau diusik dia sering memilih untuk duduk terasing daripada tempat orang ramai dalam majlis.

“Beberapa bulan lepas tangan jari tangan saya terkena mata kail ketika menemani anak pergi memancing, pada mulanya saya membuat keputusan duduk jauh tetapi sewaktu hasil tangkapan terkena pancing saya mempelawa diri untuk mengambil ikan.

“Mulanya tidak ada apa-apa berlaku, namun apabila terkejut melihat ikan bergerak-gerak tanpa sedar jari saya terkena mata kail dan terpaksa dibawa ke klinik untuk rawatan lebih lanjut,” katanya.

Menurutnya, masyarakat perlu lebih memahami keadaan mereka dan tidak mengusik mereka secara keterlaluan sehingga keadaan menjadi bertambah buruk.

Sinar Harian/-

Tiada ulasan: