03 Mac 2011

HAPUS SAMAN: KOMITMEN PR KE PUTRAJAYA

28 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) menyokong penuh kenyataan Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang, Presiden PAS yang telah memberikan jaminan bahawa semua saman ekor yang telah disenarai hitamkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) akan dihapuskan jika rakyat memberikan sokongan kepada PAS / Pakatan Rakyat (PR) untuk sampai ke Putrajaya pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke – 13 nanti.

DPPN Pk yakin bahawa menyenarai hitamkan semua kenderaan kerana tidak membayar kompaun saman adalah bertentangan dengan peruntukan dalam Perlembagaan Malaysia, Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan Hak terhadap harta : (a) Tiada seseorang pun boleh dilucutkan hartanya kecuali mengikut undang-undang. Ini bermakna JPJ dan PDRM bertindak bertentangan dengan peruntukan sedia ada kerana setiap tindakan menyenarai hitamkan kenderaan mestilah melalui proses undang-undang di Mahkamah.

DPPN Pk yakin jaminan daripada PAS / PR mampu merungkai kekalutan undang-undang tersebut yang seolah-olah tidak mengikut lunas peruntukan yang ada dan hak bagi seorang rakyat di bawah kerajaan berdaulat yang mengamalkan Sistem 'DEMOKRASI BERPARLIMEN RAJA BERPELEMBAGAN'. Hala tuju untuk sampai ke Putrajaya adalah komitmen yang akan memastikan semua bentuk penindasan kepada rakyat akan dikeluarkan daripada kepompong penindasan yang kian meruncing.


ZAWAWI HASSAN
Ketua,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

Tiada ulasan: