14 Mac 2011

Tsunami kecil landa Teluk Lipat

09 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

TELUK LIPAT - Tragedi ombak besar yang disifatkan tsunami kecil oleh komuniti tempatan mengakibatkan pantai peranginan sepanjang kira-kira 500 meter yang menjadi tumpuan pelancong dan kebanggaan nelayan pantai itu kini berhadapan ancaman hakisan.

Sehubungan itu, pembinaan benteng penahan ombak dilihat satu cara bagi menangani krisis alam yang boleh melenyapkan keindahan pantai.

Ternyata, harapan penduduk mendapatkan reaksi positif daripada Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said ketika lawatan kerjanya ke sini kelmarin memberi petanda baik selepas pemimpin nombor satu negeri itu mengumumkan untuk mengambil tindakan segera bagi mengatasi masalah hakisan pantai yang kian meruncing itu.

Menyentuh persoalan terbabit, Ahmad berkata, sebanyak RM1.5 juta akan diperuntukkan untuk membina benteng pena-han ombak yang bersambung dengan benteng sedia ada.

“Kerajaan Negeri bersetuju membina tiga lagi benteng yang disambung pada benteng sedia ada sementara menunggu permohonan dibuat kepada Kerajaan Pusat untuk membina benteng pemecah ombak yang menelan belanja sebanyak RM150 juta.

“Jabatan Parit dan Saliran (JPS) bertindak menyelia kerja pembinaan benteng itu dan kerja pembinaan akan dilaksanakan dalam masa terdekat,” katanya.

Pantai itu menyimpan kisah Sura Jetty yang pernah memartabatkan kegemila-ngan Dungun sehingga melakar peta dunia melalui perlombongan bijih besi.

Sinar Harian/-

Tiada ulasan: