12 April 2011

Terdesak dan dalam ketakutan, BN kerah polis jaga sidang DUN Perak.

08 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

Dalam sidang media yang diadakan selepas sidang hari ini ADUN Pasir Panjang, Dato' Seri Muhammad Nizar Jamaluddin mengesahkan dengan dipetik berkata tidak kurang 100 orang polis yang berada dalam luar dewan dan kelihatan polis mnenurunkan gedjet untuk merakamkan sidang hari ini . saya dihalang oleh 3 orang polis dan cuba scan dan saya membantah kerana mereka tidak ada hak menghalang kami masuk dewan.

Pakatan Rakyat Perak sebelum ini mengeluarkan kenyataan meminta jaminan daripada Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein supaya persidangan Dewan Undangan Negeri (Perak) bebas daripada kawalan polis.

Ahli parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Nizar Jamaluddin pada sidang media di parlimen beberapa minggu lalu berkata, jaminan itu diminta Pakatan Rakyat ekoran setiap kali berlangsungnya sidang DUN di negeri berkenaan, pasukan polis dikerah untuk mengadakan kawalan ketat.

Ujar beliau, sekiranya kerajaan Perak kini merasakan mereka kerajaan yang sah, maka tidak perlu kawalan polis di sekeliling bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (SUK).

"Kami nak mintak supaya KDN beri janji pada sidang dun kali ini tidak ada pihak keselamatan polis. Kalau ada bermakna dia melanggar Kanun 124, mengganggu ahli dewan undangan negeri untuk masuk ke dalam dewan melaksanakan tugas kami. Jadi itu yang kami minta untuk menteri berlaku adil dan menunjukkan kerajaan haram ini perlu dipelihara oleh polis. Jika kerajaan ini haram biar rakyat menentukan," katanya.

Namun begitu dari lampiran 4 gambar yang saya ambil secara rambang dibeberapa sudut sekitar pintu masuk dewan negeri Perak dan pintu masuk bangunan SUK Perak menunjukkan masih ramai yang berkeliaran dalam bangunan dan dalam bangunan pada sidang DUN Perak hari ini.

Demikianlah siri pelanggaran demokrasi dan undang-undang yang sedia ada selepas rampasan kuasa di Perak sejak 6 Februari 2009> Sejak dari tarikh itu bila setiap kali sidang DUN berlangsung, Dewan Negeri Perak akan bertukar menjadi "Zon Perang".

BN semacam takut kepada bayang-bayangnya sendiri dengan mengerah pasukan keselamatahn yang sepatutnya menguruskan soal rakyat yang lebih penting dan perlu diutamakan bukannya mengikut telunjuk pemimpin BN Perak yang terdesak dan dalam ketakutan.

DRS. KHALIL IDHAM LIM
ADUN Titi Serong.





1 ulasan:

Nazri berkata...

kita doakan adun umno dan ni capat mamposs kepada mb haram zamri ni lebih ko dulu mampooss...sial