30 Jun 2011

Cadang usul pinda akta bukti tuntutan Bersih benar

28 Rejab 1432H. [MOD] -

KENYATAAN MEDIA
Pejabat ADUN Titi Serong/
Ketua Sekretariat PR Perak.

Saya ingin menegaskan bahawa UMNO-BN sendiri telah mengakui bahawa sistem pilihan raya anah air memang wujud penipuan dan tidak bersih.

Ini terbukti apabila Ketua Penerangan Pemuda Umno Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican mempersoal mengapa ahli Dewan Rakyat dari PR tidak mengusulkan di Dewan Rakyat untuk meminda akta tersebut.

Apakah tujuan beliau mempersoal mengapa tiada sebarang usul dari Ahli Parlimen PR bagi meminda Akta Pilihan Raya walaupun telah mendapat tempat di kerusi Parlimen sejak Pilihan Raya Umum 2008.Saya lihat Umno dan seluruh ahli BN yang hampir karam telah kelam kabut sehingga boleh mengakui sendiri bahawa sistem pilihan raya yang dikelola sendiri oleh mereka melalui ejennya iaitu SPR tidak betul dan perlu diubah melalui Ahli Parlimen PR.

Ini disebabkan seluruh ahli UMNO terlalu takut dengan pemimpin atasan mereka, itulah sebabnya mengapa tidak ada yang berani menegur sistem yang tidak betul ini.

Satu perkembangan baik apabila ada antara pemimpin mereka yang mengakui bahawa wujud suatu yang tidak kena dalam Negara dan harus segera diperbetul.

Perbetul sistem dalam situasi sekarang ialah dengan mengubah kerajaan BN yang telah lama korup kepada kerajaan Pakatan Rakyat yang telah terbukti cemerlang di lima negeri dibawah pentadbiran PR berbanding negeri-negeri BN yang telah jauh ketinggalan adalah tindakan tepat menjelang PRU 13 nanti.

DRS. KHALIL IDHAM LIM
PARIT BUNTAR, 30 Jun 2011.

Tiada ulasan: