01 Jun 2011

PM digesa buang 'politik' selesai Royalti Kelantan

29 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

PUTRAJAYA, : Jawatankuasa Bertindak Anak Kelantan di Perantauan Menuntut Royalti Kelantan (Royalti Kelantan) hari ini menyerahkan memorandum kepada Perdana Menteri agar hak royalti negeri itu dikembalikan segera.

Penyerahan itu diketuai pengerusinya, Apandi Mohamad dan turut diiringi Ahli Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Yusof dan Senator Mumtaz Mohamad Nawi.

Memorandum itu bagaimanapun diterima Pegawai Khas Pejabat Perdana Menteri, Asrul Afendi.

Selain mereka, turut hadir sama ialah Presiden Persatuan Anak Darul Naim di Selangor dan Kuala Lumpur (Persada), Ali Hanafiah Mohamad dan AJK mereka.

Dalam memorandum itu, mereka mahu Datuk Seri Najib Razak menyelesaikan isu yang sudah dibawa ke mahkamah itu secara 'melampaui batasan politik sempit'.

Perdebatan hak pembayaran itu menurut mereka harus diurus mengikut persetujuan yang dibuat antara kerajaan negeri dengan Petronas dalam perjanjian Akta Pembangunan Petroleum 1974.

Apatah lagi bayaran serupa telah telah diterima Terengganu seperti disahkan Menteri Besarnya Datuk Seri Ahmad Said pada sidang Dun Terengganu baru-baru ini dengan jumlah bayaran RM938 juta secara berperingkat.

"Bahawa Datuk Seri Najib memastikan ditunai janji pengembalian hak wang royalti kerajan Kelantan sama seperti yang diperolehi kerajaan Terengganu,"antara kandungan tuntutan memorandum itu dipetik.

Sehubungan itu, jawatankuasa ini mahu isu ini diselesaikan segera dan hak rakyat Kelantan dikembalikan seadilnya.

Harakahdaily

Tiada ulasan: