22 Ogos 2011

PAS gesa Najib, Nazri henti menghina Parlimen

22 Ramadhan 1432H. [MOD] -

PAS hari ini mendakwa pemimpin BN menghina Parlimen dengan sikap berdolak-dalih mereka berhubung penubuhan jawatankuasa khas bagi mengkaji cadangan-cadangan mengadakan reformasi dalam sistem pilihan raya negara ini.

"Kedua-dua Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz telah menghina Dewan yang mulia ini," kata naib presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

Katanya, kenyataan Najib dianggap biadap kerana mengisytiharkan bahawa kerajaan tidak terikat untuk menunggu jawatankuasa itu menyelesaikan tugas-tugas mereka sebelum pilihan raya umum akan datang.

"Jika mereka membentuk suatu jawatankuasa, yang menjadi sebahagian daripada Parlimen, mereka harus menyelesaikannya mengikut proses Parlimen. Atau tidak, mengapa perlu mesia-siakan usaha itu,” kata Mahfuz pada sidang akhbar di ibu PAS di Kuala Lumpur hari ini,

Katanya, Nazri, ketika mengumumkan komposisi jawatankuasa berkenaan dan menuntut supaya seorang menteri mengetuainya secara terangan telah mengabaikan hak dan keistimewaan Parlimen untuk menentukan skop dan bentuk jawatankuasa yang bakal dipilih itu.

"Hanya parlimen boleh dan patut membuat keputusan mengenai perkara ini" katanya.

malaysiakini/-

Tiada ulasan: