22 Ogos 2011

Tiga termasuk ‘orang kuat’ Presiden MIC dilantik Senator

22 Ramadhan 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 22 Ogos — Pengerusi MIC Petaling Jaya Selatan V Subramaniam, yang diterima semula oleh Datuk G Palanivel selepas dipecat oleh kepimpinan Datuk Seri S Samy Vellu tahun lalu, dilantik sebagai senator.

Subramaniam yang turut dikenali sebagai “Barat Maniam” mengangkat sumpah sebagai anggota Dewan Negara bersama Ketua Wanita MIC Selangor S Bagiam dan Pengerusi Parti Progresif Penduduk Melaka, Datuk Chiw Tiang Chai hari ini.

Upacara itu disempurnakan di hadapan Yang Dipertua Dewan Negara Tan Sri Abu Zahar Ujang, lapor Bernama Online.

Samy Vellu, bekas presiden MIC, memecat Subramaniam tahun lalu dengan menggunakan kuasa presidennya ekoran kenyataannya mempertikaikan kepimpinan beliau, beberapa bulan sebelum melepaskan jawatannya.

Ketika itu Subramaniam mendakwa Samy Vellu tidak menunaikan janji mahu melantiknya sebagai anggota Dewan Rakyat.

Subramaniam memainkan peranan penting sebagai ‘pengurus’ ketika Palanivel bertanding semula mempertahankan jawatan timbalan presiden MIC pada 2009.

Ketika dihubungi The Malaysian Insider, Subramaniam berkata: “Saya akan meneruskan kerja saya dalam parti seperti biasa, meskipun tiada jawatan ini sebelum ini, saya sudah melakukan kerja-kerja dalam parti.”

“Sekarang saya ada platform, saya akan mengutarakan isu-isu berkaitan dengan kaum India dan rakyat negara ini,” kata beliau.

Ketika ditanya mengenai nasibnya tahun lalu, Subramaniam berkata, “lupakan sahaja Samy Vellu, kita teruskan kerja untuk parti.”

Ditanya sama ada beliau merasakan kepimpinan semasa telah menghargai sumbangannya dengan memberi jawatan senator, “ya fikir begitu.”

Palanivel juga merupakan penerusi MIC Selangor.

Subramaniam dipecat dari MIC tahun bersama tiga pemimpin lain iaitu Kumar Aamaan dan K.P Samy yang merupakan anggota jawatankuasa kerja pusat dan timbalan ketua Pemuda MIC pusat V Mugilan, yang juga Ketua Pemuda MIC Selangor dan Hulu Selangor pertengahan tahun lalu.

Kesemua mereka telah diterima masuk ke dalam parti, sekali gus menimbulkan rasa tidak senang di kalangan segelintir ahli dan pemimpin MIC.

Subramaniam, 56, dan Bagiam, 52, pula dilantik sebagai Senator buat pertama kali.

Chiw, 54, yang juga Naib Pengerusi Barisan Nasional (BN) Melaka, dilantik semula selepas penggal pertamanya berakhir pada 2008.

malaysian insider/-

Tiada ulasan: