12 Ogos 2011

Pemerhati: Terap etika guna media sosial

12 Ramadhan 1432H. [MOD] -

Rusuhan ganas di England yang bermula di Tottenham dikatakan merebak dengan cepat ke bandar raya lain di negara itu kesan daripada hebahan di laman-laman media sosial, sehingga mendorong kerajaan Britain mahu ianya dikenakan kawalan atau dihadkan.

Beberapa pemerhati sosial di negara sini berpendapat kepantasan penyaluran maklumat bersifat negatif melalui Twitter, Facebook dan Blackberry Messenger merupakan sesuatu yang harus diberi perhatian berat oleh semua kerajaan di dunia.

Ketua Pengarah Eksekutif Institut Perkembangan Minda (INMIND) Norizan Shariff berkata, kemelut yang berlaku di London harus dijadikan iktibar bagi memastikan negara ini sentiasa dalam keadaan bersedia sekiranya ia berlaku di masa akan datang.

"Bermula pada tahun 2000 apabila kita mula merasai ledakan internet, ia memberi cabaran baru, bukan saja kepada kerajaan Malaysia, tapi seluruh dunia, bagaimana untuk menangani," katanya kepada Bernama hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai rusuhan yang dikatakan berpunca daripada rasa tidak hati penduduk terhadap tindakan polis di Totenham menembak mati seorang bapa kepada empat anak, Mark Duggan, 29, yang disyaki pengedar dadah, pada 4 Ogos.

Norizan berkata, media sosial seperti Twitter dan Facebook tidak ada pengawal atau yang disebut 'gatekeeper' dalam istilah media, dan standardnya tidak sama dengan berita atau maklumat media cetak atau elektrionik arus perdana.

"Di satu sudut kita akan nyatakan perlunya kebebasan maklumat, tapi di satu sudut lain, macam mana nak tentukan rakyat itu sendiri perlu tapis maklumat betul dan salah.

"Masyarakat tak celik media tak tahu nak tapis mana satu antara propaganda, berita atau fitnah semata-mata sehingga akhirnya menyebabkan dia jadi keliru," katanya.

Norizan berkata di sebalik usaha komited kerajaan Malaysia menyediakan infrastruktur teknologi kelas pertama, seharusnya kerajaan memastikan minda rakyat turut berada di tahap kelas pertama juga.

"Pembangunan infrastruktur kelas pertama harus seiringan dengan literasi media, bagi memastikan kita mempunyai kematangan yang cukup untuk mengawal segala ledakan teknologi ini. Kalau tak...sama saja," katanya.

Penganalisis sosial Prof Dr Azmi Hassan berkata pendidikan untuk menjadi 'net citizen' yang baik seharusnya bermula di peringkat awal lagi.

Pengarah Pusat Dasar Teknologi dan Kajian Antarabangsa Kampus Antarabangsa Universiti Teknologi Malaysia itu berpendapat, ledakan teknologi ini tidak seharusnya dikawal terlalu ketat, sebaliknya pendedahan mengenai etika harus diberikan secara berterusan untuk mendidik masyarakat.

"Pihak berkuasa dan agensi penguatkuasa yang berkaitan harus memberi bimbingan dengan betul tentang apa yang boleh dan tak boleh dilakukan berlandaskan etika sebenar pengguna Internet.

"Mengambil contoh rusuhan di London, kita dapat perhatikan mereka merancang sesuatu tindakan menggunakan media sosial sehingga sukar dikesan pihak berkuasa. Ini tidak akan berlaku seandainya mereka mengamalkan etika di dalam penggunaan aplikasi teknologi tersebut," katanya.

Azmi menyarankan agar kerajaan dan pihak persendirian memulakan langkah proaktif mendidik generasi sekarang dan generasi akan datang bagi memastikan gejala penyalahgunaan media sosial tidak menjadi begitu serius sehingga tidak terkawal.

- Bernama

Tiada ulasan: