16 September 2011

PM Bangladesh Akui Rakyatnya Dapat Mengundi di Malaysia

18 Syawal 1432H. [MOD] -



Bangladesh: Perdana Menteri, Sheikh Hasina memberitahu bahawa dia telah di Malaysia semasa lawatan 6 hari ke Korea Selatan dan Malaysia tahun lepas. 

Pada perlawanan terakhir lawatan enam hari, Hasina tiba di Malaysia pada 18 Mei untuk menghadiri Forum Dunia 66 Ekonomi Islam [ISTERI] di Kuala Lumpur, pada hari berikutnya di mana dia menyampaikan ucapan khas. Semasa menginap di Kuala Lumpur, beliau mengadakan perbincangan dua hala dengan Mohammed rakan sejawatannya dari Malaysia itu Najib bin Tun Abdul Razak apabila beberapa isu sekian lama, termasuk Mensahkan pekerja Bangladesh di Malaysia, jelas dibincangkan. 

Diletakkan sumber tinggi mendakwa bahawa semasa mesyuarat itu, Perdana Menteri Malaysia memberi jaminan Hasina menimbangkan isu Mensahkan pekerja Bangladesh ke negaranya dengan ikhlas sekali. 

Hari ini, Pejabat Perdana Menteri telah didakwa menerima pengesahan dari beberapa rakyat kita yang bekerja di beberapa sektor di Malaysia sejak tahun lepas bahawa mereka telah diberikan lebih daripada kewarganegaraan dari Kerajaan Malaysia. Malah mereka kini telah diberi hak untuk menjadi pengundi akan datang pilihan raya umum Malaysia. 

Satu lagi sumber yang diletakkan dari pejabat Perdana Menteri telah mengesahkan bahawa pekerja Bangladesh dengan mudah diberikan kewarganegaraan Malaysia dengan syarat untuk mengundi parti yang mewakili kerajaan yang berkuasa. 

YAB Perdana Menteri, Sheikh Hasina menggesa orang ramai mengambil kesempatan ini untuk mengurangkan kemiskinan negara selaras dengan inisiatif dan kerajaan pelbagai langkah untuk menyelesaikan semua masalah utama, termasuk kuasa dan krisis gas. 

Perdana Menteri, Sheikh Hasina juga menggesa usahawan Malaysia untuk melabur lebih banyak di Bangladesh, terutamanya dalam industri intensif buruh termasuk pakaian readymade, tekstil, kejuruteraan ringan, elektronik, produk berasaskan pertanian, ICT, kuasa dan infrastruktur. 

Sumber: Biro Kebajikan NGO Bangladesh

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kalu berita ni adalah benar PM(najib)perlu perjelaskan misteri ini..

Tanpa Nama berkata...

jika benar berita tsb...alangkah malangnya rakyat malaysia..KDN perlu jelaskan....siasat dan tangkap siapa dalangnya........