13 Oktober 2011

Anak Gaddafi Ditangkap Di Sirte

15 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

TRIPOLI: Anak lelaki Muammar Gaddafi, Mo’tassim telah ditangkap di Sirte pada Rabu ketika cuba untuk melarikan diri dari bandar itu, kata ketua Majlis Revolusi Tripoli.

“Dia ditahan di Sirte pada hari ini (Rabu),” kata Kolonel Abdullah Naker kepada Reuters.

Sumber daripada pemerintah Majlis Transisi Kebangsaan (NTC) di sini berkata beliau kemudiannya dibawa ke Benghazi untuk disoal siasat.

Menurut sumber, beliau ditangkap ketika cuba untuk meninggalkan bandar itu bersama keluarganya dengan kereta.

Terdahulu, sumber tersebut memberitahu Reuters bahawa Mo’tassim yang juga bekas penasihat keselamatan kebangsaan Libya telah ditangkap pada Selasa.

Sejurus berita penangkapannya tersebar, berdas-das tembakan dan bunga api dilepaskan ke udara ibu kota Tripoli itu sebagai meraikan berita tersebut.

Sumber-sumber tentera berkata beliau ditempatkan di kem tentera Boatneh di Benghazi dan kelihatan keletihan tetapi tidak mendapat sebarang kecederaan.

Seorang lagi pegawai kanan tentera NTC berkata anak lelaki Gaddafi itu memotong pendek rambutnya bagi tujuan penyamaran.

Beliau merupakan satu-satunya ahli keluarga terdekat Gaddafi yang ditangkap oleh tentera NTC setakat ini.

Pemimpin Libya yang digulingkan selepas 42 tahun pemerintahan, Muammar Gaddafi dan anak lelakinya Saif al-Islam melarikan diri sejak kejatuhan Tripoli pada 23 Ogos lalu.

Anak perempuan pemimpin itu, Aisha, dua lagi anak lelakinya Hannibal dan Mohammed, isterinya Safi dan beberapa ahli keluarga yang lain berpindah ke Algeria pada Ogos lalu dan kekal menetap di sana.

Sementara seorang lagi anak lelakinya Saadi kini berada di Niger.

Kampung halaman Gaddafi iaitu Sirte, akhirnya ditawan pejuang-pejuang yang setia dengan NTC sejak beberapa hari lalu selepas beberapa minggu dikepung.

Pegawai-pegawai kerajaan sementara berkata mereka percaya bahawa Mo’tassim bersembunyi di hospital di bandar raya itu.

mSTAR/-

1 ulasan:

suhaimi berkata...

jangan lupa pemimpin umno dan kaum kerabat serta kroni mereka hendaklah ditangkap apabila pakatan rakyat menang pru nanti....