25 Oktober 2011

Hayati 'Sumpah Pemuda' Untuk Pacu Perubahan

27 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM 25 OKT : Generasi muda khususnya mahasiswa-mahasiswa disaran agar mempunyai semangat perjuangan yang kental dan ikhlas dalam usaha membawa perubahan di negara ini dengan memiliki sikap jati diri yang tinggi.
Justeru Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menggesa anak muda agar dapat menghayati sumpah pemuda Indonesia yang diikrarkan pada tahun 1928 agar dapat memberi semangat baru kepada generasi muda dalam mendepani era perubahan dan globalisasi.

" Saya cadangkan saudara dan saudari jika ada masa membaca keratan-keratan kertas mengenai sumpah pemuda-pemudi Indonesia,ia memberi kita satu perasaan jati diri,perasaan bahawa bukan orang lain yang menentukan masa depan negara kita tetapi adalah kita sendiri. Perasaan percaya bahawa pemuda pemudi ialah penggerak zaman. Pemuda pemuda akan membawa perubahan itu kepada kita ," katanya.

Abdul Khalid berkata bahawa mahasiswa Indonesia pada tahun 1928 memulakan dengan sumpah pemuda dan pemudi yang berjuang dan menjaga negara Indonesia dan akan menentukan negara itu akan bangun berkembang dan berjaya.

Sumpah Pemuda Indonesia yang dilafazkan pada 28 Oktober 1928 adalah salah satu peristiwa paling bersejarah di Indonesia ada yang teks sumpah ditulis oleh Moehammad Yamin yang menegaskan bahawa putera dan puteri Indonesia mengaku bertumpah darah yang satu ,mengaku berbangsa yang satu, dan menjunjung bahasa persatuan, bahasa Indonesia.

Beliau menegasakan perkara demikian semasa ucapan perasmian di Karnival Ilmu Anak Muda 2011 (KAMU'11) dengan kerjasama antara Kerajaan Negeri menerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan bersama Gabungan Mahasiswa Se-Malaysia (GAMIS), Perbadanan Perpustakaan Negeri Selangor (PPAS) serta Majlis Permuafakatan Mahasiswa Selangor (MPMS) di Stadium Melawati di sini.

Sementara itu Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Modal Insan Dr Halimah Ali berkata pelajar yang ada di menara gading sepatutnya diberi pengiktirafan kemampuan dan keupayaan intelek mereka supaya digilap supaya dibentuk dan dicorak untuk menjadikan insan yang akan menjadi pelapis pemimpin negara ini di masa hadapan.

"Jadi kita di Selangor mahu agar mahasiswa melalui fasa pembelajaran tempat namanya universiti,kolej dan institusi pengajian tinggi sudah mempunyai kemampuan akal, maka akal ini perlu diberi kebebasan dan diberikan bimbingan dan diasah untuk mempunyai keupayaan pemikiran kritikal," katanya.

TV NEWS/-

Tiada ulasan: