25 Oktober 2011

Gejala pelancong melacur serius

27 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Peningkatan kemasukan setiap tahun boleh ganggu keamanan negara

KUALA LUMPUR: Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat perlu membuat tinjauan dan kajian bagi menangani masalah pelacuran yang berlaku hasil kedatangan pelancong asing ke Malaysia, khususnya dari China.

Timbalan Menteri Pelancongan, Datuk Dr James Dawos Mamit, berkata pihaknya menyedari masalah sosial dihadapi negara berikutan terdapat pelancong asing yang menyalah guna kedatangan mereka ke sini untuk menjadi pelacur.

Disebabkan isu pelacuran ini bukan tanggungjawab kementerian ini, maka kementerian bertanggungjawab seperti Kementerian (Pembangunan) Wanita (Keluarga dan Masyarakat) perlu membuat tinjauan dan kajian mengenai perkara ini, sama ada ia berlaku dengan meluas atau kerap hingga boleh mengganggu keamanan negara.

Dr James Dawos Mamit, Timbalan Menteri Pelancongan “Disebabkan isu pelacuran ini bukan tanggungjawab kementerian ini, maka kementerian bertanggungjawab seperti Kementerian (Pembangunan) Wanita (Keluarga dan Masyarakat) perlu membuat tinjauan dan kajian mengenai perkara ini,

sama ada ia berlaku dengan meluas atau kerap hingga boleh mengganggu keamanan negara,” katanya menjawab soalan tambahan Datuk Ibrahim Ali (Bebas-Pasir Mas) di Dewan Rakyat, semalam.

Ibrahim ingin mendapat penjelasan mengenai kemasukan pelancong China ke Malaysia yang dilapor menunjukkan peningkatan, namun dalam masa sama, menyumbang kepada masalah sosial dalam negara.

Mengulas lanjut, James yang juga Ahli Parlimen Mambong berkata, kedatangan pelancong dari China meningkat setiap tahun, sekali gus menyumbang kepada pendapatan negara.

Beliau berkata, sehingga Jun lalu, 564,955 pelancong China berkunjung ke Malaysia berbanding hanya 516,160 orang pada tempoh sama tahun lalu.

Menjawab soalan Datuk Mohamed Aziz (BN-Sri Gading) berhubung langkah yang sudah dan bakal diambil bagi mempertingkat hubungan pelancongan antara rakyat negara ini dan China, Dr James berkata, pihaknya melaksana pelbagai cara.

Katanya, ini termasuk menerusi seminar pelancongan, program pertukaran lawatan media dan menarik agensi pelancongan China menjadi wakil program Malaysia Rumah Keduaku.

berita harian/-

Tiada ulasan: