13 Oktober 2011

Sos halal, haram masih sama rak

15 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

IPOH: Masih banyak pusat beli-belah dikesan mencampur aduk produk haram, sos jenama HP Souce dan Tabasco bersama produk makanan lain walaupun disahkan mengandungi Asid Deoksiribonukleik (DNA) babi.

Difahamkan sikap ambil mudah pengurusan pusat beli-belah itu terbukti apabila tinjauan dilakukan mendapati kedua-dua sos perisa itu disusun di rak jualan bersama produk sos lain yang disahkan halal oleh pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Jurucakap Jakim berkata, tindakan mencampuraduk kedua-dua sos diharamkan itu dengan produk makanan lain dianggap tindakan tidak bertanggungjawab dan mengelirukan pengguna Islam.

Menurutnya, Jakim mendapati produk itu masih bebas dijual di pasaran walaupun Jakim sebelum ini sudah memberi peringatan ia haram digunakan orang Islam.

“Oleh itu Jakim mengingatkan pengguna Islam supaya berhati-hati dan tidak mudah terpedaya atau menggunakan produk berkenaan bagi mengelakkan termakan produk tidak halal,” katanya.

METRO/-

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

rokok MCM MANA?

Tanpa Nama berkata...

tapi kenapa beberapa jenama coklat yang dikatakan tidak halal masih juga diletakan bersama2 produk yang ada cop halal jakim. Apakah jakim hanya bertugas sebagai jabatan untuk mengesahkan "itu babi ini babi". Apakah jakim tak dapat buat apa2 terhadap produk yang tak halal tapi ada logo halal???aku pun dah pening,ada yang kata rempah ratus kfc tak halal, tapi logo halal kat kfc tu besar kreta kancil.