30 November 2011

Pas minta Umno tidak kelirukan rakyat

4 Muharram 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU – Pas mengingatkan Umno supaya tidak mengelirukan rakyat dengan istilah wasatiyyah atau kesederhanaan kerana hakikatnya parti berkenaan sendiri jauh daripada menepati pendekatan itu dari sudut Islam.

Ketua Penerangan Pas Kelantan, Dr Mohamed Fadzli Hassan berkata, berdasarkan seminar wasatiyyah anjuran Umno Sabtu lalu konsep wasatiyyah dalam Islam adalah apabila kita mengamalkan Islam sebagaimana ia diperintahkan Allah.

“Iaitu tanpa ada pengurangan ataupun penambahan. Jika pengurangan atau penambahan berlaku ia dikatakan melampau seperti doktor yang menetapkan seseorang pesakit mesti mengambil ubat mengikut dos ditetapkan sehari.

“Jika kita ambil lebih atau kurang, itu dikira melanggar arahan kerana yang betulnya ambil dos yang diarahkan doktor barulah ia dapat menyembuhkan penyakit,” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengenai pendekatan wasatiyyah bersesuaian dengan komposisi masyarakat majmuk di negara ini demi mengekalkan keamanan dan keharmonian yang dikecapi.

Muhyiddin dilaporkan berkata, keamanan dan keharmonian yang dikecapi hasil sikap sederhana rakyat yang tidak gamalkan budaya hidup melampau dan melanggar undang-undang kerana pendekatan wasatiyyah boleh mendidik manusia berfikir dan bertindak secara bijaksana.

Menurutnya, pendekatan seumpama itulah yang Pas perjuangkan selama ini iaitu melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar sebagaimana perintah Allah.

sinar harian/-

Tiada ulasan: