18 Januari 2012

Pemuda Pas desak buat siasatan

24 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR – Pemuda Pas Wilayah Persekutuan mendesak polis menyiasat dakwaan salah guna wang zakat oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah (Jawi), Datuk Che Mat Che Ali berhubung tuntutan qazaf Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketuanya, Kamaruzaman Mohamad berkata, laporan yang dikemukakan oleh PKR berhubung salah guna wang zakat ini merupakan satu bukti yang jelas berlaku penyelewengan.

“Menggunakan wang zakat berjumlah RM63,650 untuk membiayai kos guaman mereka bagi menghadapi kes permohonan qazaf Anwar (Datuk Seri Anwar Ibrahim) adalah suatu perbuatan tidak wajar.

“Wang zakat ini milik asnaf. Di Kuala Lumpur sahaja masih ramai asnaf yang memerlukan pembiayaan dan sewajibnya diagihkan. Itu yang sepatutnya dilakukan dan bukannya menggunakan wang itu sebagai kos guaman,” katanya pada sidang media di luar Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi, semalam.

Beliau sebelum itu ditemani timbalannya, Mohamad Suhaimi Abdul Aziz, membuat laporan polis terhadap dua individu tersebut, kira-kira jam 11 pagi.
Jamil Khir sebelum ini menafikan dakwaan tersebut dan memaklumkan wang itu merupakan dana khas yang disalurkan kerajaan untuk pembayaran yuran guaman.

Menurutnya, penggunaan wang itu tidak salah kerana ia merupakan sumbangan tetap Kerajaan Persekutuan kepada MAIWP dan pendapatan dalam pelbagai sumber, bukannya hasil kutipan zakat.

Dalam pada itu, Kamaruzaman berkata, Dewan Pemuda Pas Pusat akan menyerahkan memorandum kepada MAIWP, esok, bagi membantah tindakan menggunakan wang zakat tersebut.

Sinar Harian

Tiada ulasan: