26 Julai 2012

Bumbung rumah bergegar dilanda ribut

6 Ramadhan 1433H. [MOD] -

KAMPUNG SURAU - Penduduk merayu bantuan daripada pihak berkenaan, selepas rumah mereka rosak teruk dilanda ribut malam kelmarin.

Nik Aziz Nik Mat, 56, berkata, ribut yang berlaku ketika dia dan keluarga menjamah juadah berbuka puasa itu agak menakutkan, kerana bahagian bumbung rumahnya bergegar.

Katanya, gegaran kuat itu menyebabkan zink rumahnya rosak, dan sebahagian besar bumbung rumah adiknya yang hanya bersebelahan diterbangkan angin kencang.

“Saya terkejut kerana ia berlaku sekelip mata, zink dan kayu daripada bahagian bumbung diterbangkan angin sejauh 50 meter ke atas jalan raya, sehingga hampir menimpa orang ramai.

“Saya risaukan keadaan rumah adik saya, bagaimanapun saya bersyukur kerana semua ahli keluarga selamat dalam kejadian itu,” katanya.

Nik Aziz tinggal di rumah tersebut bersama isteri dan anak manakala adiknya, Nik Fauzi, 32, tinggal bersama dua abang di rumah bersebelahan.

Nik Aziz berkata, dia yang hanya berpendapatan rendah, dan tidak tetap itu tidak mampu membaiki kerosakan rumahnya itu dalam tempoh segera.

Sementara itu, Nik Fauzi ketika ditemui berkata, dia berharap ada pihak yang sudi membantu meringankan bebannya dan keluarga, kerana dia bekerja sebagai buruh.

“Selepas memeriksa rumah, saya dapati kerosakannya teruk kerana banyak zink diterbangkan ribut dan kayu bumbung banyak patah.

“Untuk jangka masa panjang, kami mungkin boleh mencari jalan membaikinya namun, untuk tempoh terdekat ini ia agak mustahil sedangkan masalah ketiadaan bumbung itu perlu diatasi segera,” katanya.

sinar harian/-

Tiada ulasan: