26 Julai 2012

'Water torture' Selangor jangan berulang di Johor

6 Ramadhan 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub menggesa MMC Corporation Bhd mengemukakan kepada umum rancangannya untuk mengambil alih konsesi air di Johor untuk dinilai oleh semua pihak terutama rakyat negeri itu.

"Kita berharap dokumen berkaitan boleh dikemukakan untuk dinilai oleh semua pihak terutama rakyat Johor yang akan menjadi pengguna dan tidak diletakkan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA)," katanya.

Salahuddin juga berharap keinginan MMC untuk mengambilalih aset air di Johor hendaklah tidak mengulangi tragedi dan politik air Umno di Selangor.

"Sebagai rakyat Johor, saya berharap keinginan MMC untuk mengambilalih konsesi air di Johor dari AIRB (Aliran Ihsan Resources Bhd) tidak mengulangi apa yang berlaku di Selangor.

"Di Selangor, awal-awal lagi rakyat Selangor dan Wilayah Persekutuan telah didera dengan urus janji yang sungguh tidak adil dan tidak wajar apabila Syabas (Syarikat Bekalan Air Selangor) diberi habuan lumayan oleh kerajaan Umno BN (Barisan Nasional) di negeri itu sebelum ini apabila diberi hak untuk menaikkan tarif air sehingga lima kali," katanya sambil berharap perkara itu tidak berlaku dalam cadangan MMC untuk mengambilalih konsesi dan aset air di Johor.

Salahuddin juga berharap pengambilalihan oleh MMC itu tidak berlanjutan sehingga ke peringkat krisis air palsu yang sengaja direka-reka oleh Umno dan pihak yang memegang konsesi air seperti yang berlaku di Selangor.

"Saya bersetuju sangat dengan (bekas Ketua Penerangan Umno Pekan) Datuk (Mohd) Ariff Sabri (Abdul Aziz) yang menyifatkan apa yang berlaku di Selangor itu sebagai water torture dan saya benar-benar berharap perkara itu tidak berlaku di Johor jika benar MMC akan mengambilalih konsesi air di Johor dari AIRB," kata Ahli Parlimen Kubang Kerian itu.

Salahuddin berkata, PAS akan memastikan rakyat Johor mendapat urus janji yang wajar, adil dan munasabah jika berlaku pengambilalihan konsesi air di negeri itu oleh MMC.

"Kita mahu pastikan apa yang berlaku di Selangor berlaku lagi di Johor," katanya.

Menurut The Malaysian Insider, kira-kira dua minggu lalu, Pengarah Urusan MMC Datuk Hasni Harun mengumumkan persetujuan untuk mengambil alih AIRB yang merupakan pemegang konsesi air terbesar di Johor.

Bagi menjayakan rancangan itu, sebuah syarikat tujuan khas (special vehicle company) akan ditubuhkan dengan Pengurusan Aset Air Bhd (PAAB), syarikat milik penuh Menteri Kewangan Diperbadankan, lapor The Edge Financial Daily.

MMC dilaporkan memegang 62.82 ekuiti saham dalam AIRB yang merupakan pembekal air dirawat yang ketiga terbesar di Malaysia.

Sebuah akhbar lain, Business Times melaporkan awal bulan ini, urusniaga tersebut dianggarkan bernilai RM181.12 juta.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: