26 Julai 2012

Perigi 100 tahun dari batu sungai

6 Ramadhan 1433H. [MOD] -

MARANG – Perigi lama berusia kira-kira 100 tahun masih digunakan seorang penduduk di Kampung Rhu Rendang Pantai di sini, untuk mendapatkan bekalan air kerana airnya tidak pernah kering walaupun ketika musim kemarau panjang melanda.

Perigi unik itu dibina daripada batu sungai yang disusun padat dan kemas. Uniknya mengenai perigi itu adalah ciri–ciri seni binaan warisan lama masih terpelihara kerana perigi tersebut tidak pernah dibaiki dan sesuai dijadikan produk pelancongan.

Perigi milik Abdul Ghani Said itu adalah perigi tertua di daerah ini, malah pemiliknya mendakwa tidak keterlaluan jika dia mengatakan perigi yang dibina semasa kedatangan tentera Jepun ke Terengganu itu adalah perigi tertua di negeri ini.

Abdul Ghani berkata, sehingga ke hari ini, air dari perigi berkenaan masih digunakan keluarganya, termasuk penduduk kampung berdekatan jika mereka menghadapi masalah gangguan bekalan air terutamanya untuk mandi dan berwuduk.

“Sewaktu ingin membina perigi ini saya berulang alik sejauh lebih kurang dua kilometer memunggah batu sungai dari rumah untuk membinanya. Airnya bukan sahaja jernih tetapi sejuk dan sejak dahulu lagi kami hanya menggunakan timba untuk mencedok airnya.

“Pam air yang biasanya digunakan bagi mempercepatkan proses mengambil air telaga juga sengaja tidak digunakan bagi mengekalkan keunikannya,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di rumahnya di Kampung Rhu Rendang Pantai di sini, semalam.

Abdul Ghani berkata, usia perigi itu lebih kurang sama dengan usia Surau Ayah Ngah Him, iaitu satu-satunya surau terawal wujud di kampung tersebut yang diasaskan tokoh agama terkemuka di kawasan berkenaan iaitu Ayah Ngah Him.

“Kalau surau itu dibina 100 tahun lalu, bererti perigi tersebut digali sudah hampir 100 tahun yang lalu juga. Namun, perigi tersebut tidak pernah dibaiki, cuma surau itu sudah tiada dan kini sudah dijadikan rumah kediaman keluarga Ayah Ngah Him,” katanya.

sinar harian/-

Tiada ulasan: