25 Julai 2012

Peserta Bersih 3.0 dipukul khabar angin polis mati

5 Ramadhan 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Seorang peserta Bersih 3.0 memberitahu Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) hari ini bahawa sekumpulan polis memukulnya dalam keadaan marah kerana khabar angin seorang anggotanya mati pada 28 April lalu.

Karam Singh, 50 berkata, kira-kira jam 7 petang, beliau masuk ke A&W Jalan Pudu selepas polis mengejar peserta Bersih sebelum kakitangan A&W mengunci pintunya apabila melihat situasi huru-hara di luar.

Polis mengetuk pintu A&W dan menjerit kepada kakitangan agar membuka pintu apabila nampak beliau yang memakai kemeja T Bersih di dalamnya.

"Saya minta staf A&W jangan buka pintu kerana saya bimbang melihat keadaan polis yang nampak dalam keadaan marah.

"Staf buka pintu kerana takutkan polis dan polis terus berlari ke arah saya dan memaksa saya menanggalkan T-shirt. Saya tanggalkan T-shirt tapi tetap dipukul.

"Sebelum polis tinggalkan A&W, polis cakap 'lu orang punya pasal, anggota kita mati," kata beliau pada sidang pendengaran awam mengenai dakwaan pelanggaran semasa dan selepas perhimpunan Bersih 3.0 di Ibu Pejabat Suhakam hari ini.

Tambah beliau lagi, khabar angin mengenai anggota polis mati mula kedengaran sekitar jam 3 hingga empat petang.

"'Mood' polis dalam keadaan marah, bukan 'mood' berunding ketika di A&W," katanya yang merupakan seorang pemandu pelancong.

Menurut Karam juga, beliau melihat sekumpulan pemuda melakukan provokasi terhadap polis yang melakukan sekatan di sepanjang Jalan Tuanku Abdul Rahman.

Bagaimanapun katanya, kumpulan pemuda tersebut tidak kelihatan seperti peserta Bersih.

"Mereka kelihatan berbeza dengan kumpulan peserta lain dan menggunakan isyarat tangan ketika berkomunikasi sesama mereka," katanya di hadapan panel siasatan yang dipengerusikan Naib Pengerusi Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam), Datuk Lake Tee dan dibantu Pesuruhjaya Profesor Datuk Dr Mahmood Zuhdi Abdul Majid dan Detta Samen.

HARAKAHDAILY/-

Tiada ulasan: