25 Julai 2012

Ismail Sabari arah batal mesyuarat KPF?

5 Ramadhan 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (gambar) perlu menjelaskan kepada peneroka benarkah beliau mengarahkan mesyuarat agung Koperasi Permodalan Felda (KPF) diisytihar tidak sah.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menggesa Ismail menjelaskan perkara itu dan jika benar beliau melakukan campurtangan keterlaluan itu serta mengarahkan Mesyuarat Agung Tahunan Perwakilan Kali Ke-31 KPF yang bermesyuarat pada 20 Jun lalu diisytiharkan tidak sah, adakah keputusan itu bertepatan dengan keputusan dan amalan biasa Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM).

Beliau juga meminta Ismail bercakap benar kepada peneroka bahawa keputusan beliau yang tidak selaras dengan keputusan dan amalan biasa SKM itu tidak dipengaruhi oleh kepentingan perancangan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang berkeras mahu menyenaraikan Felda Global Ventures Holdings (FGVH) baru-baru ini.

"Kita difahamkan, dalam mesyuarat agung tersebut, beberapa perwakilan yang dikatakan pro (Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd) Isa (Abdul Samad) membuat bantahan dan meminta mesyuarat agung tersebut di batalkan dengan dakwaan kononnya penyata kewangan teraudit koperasi tersebut bagi tahun berakhir 31 Disember 2011 lambat dihantar kepada mereka," kata Mahfuz.

Bantahan tersebut, kata beliau, akhirnya dirujuk kepada SKM yang kemudiannya melantik tiga ahli panel untuk menangani isu tersebut.

"Panel tersebut memanggil semua pihak yang terlibat dan akhirnya membuat keputusan bahawa tidak ada isu yang boleh menyebabkan mesyuarat agung tersebut diisytiharkan tidak sah kerana terlalu banyak koperasi lain juga lambat menghantar penyata dan mesyuarat agung mereka tetap sah," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Selepas panel itu membuat keputusan tersebut, kata Mahfuz, tiba-tiba Pengerusi Eksekutif SKM, Datuk Md Yusof Samsudin mengarahkan panel tersebut supaya menerima bantahan pihak yang mahu mesyuarat agung tersebut dibatalkan.

"Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan mesti bertanggungjawab kepada rakyat khususnya peneroka dan menjelaskan adakah beliau, kerana mematuhi kehendak Najib dan Isa, mengarahkan Pengerusi Eksekutif SKM berbuat demikian memandangkan sebelum ini Pengerusi Eksekutif SKM tidak pernah mengarahkan panel seumpamanya untuk berbuat demikian.

"Ismail juga perlu bertanggungjawab kepada rakyat khususnya peneroka dan menjelaskan adakah arahan beliau itu dibuat ekoran ketakutan Najib dan Isa apabila mesyuarat agung KPF itu juga membuat keputusan untuk mengambil alih pengurusan Felda Holdings Berhad," kata Mahfuz (gambar).

KPF mempunyai 51 peratus pegangan saham dalam Felda Holdings.

"Jika KPF ambil alih, kedudukan Isa sebagai Pengerusi Felda Holdings akan terpelanting sedangkan Isa diibaratkan mata, telinga, tangan dan kaki Najib di dalam Felda. Akan rosaklah perancangan Najib," kata Mahfuz.

Beliau mengingatkan Ismail bahawa tindakannya itu boleh menyebabkan beliau akan dikenang sehingga bila-bila sebagai tukang sabotaj peneroka Felda sebagaimana Najib dan Isa yang kini dilihat dan dituduh sebagai Perdana Menteri dan Pengerusi Felda yang mensabotaj peneroka Felda.

Mahfuz juga menggesa Ismail menghentikan tindakannya menyekat hasrat murni KPF untuk mengendalikan pengurusan Felda Holdings dan menjadi menteri koperasi yang pro-ahli koperasi dan pro-keputusan mesyuarat koperasi yang sah dan bukan menjadi menteri yang akhirnya mungkin dikenang sebagai menteri yang mensabotaj aspirasi peneroka Felda melalui koperasi mereka itu.

HARAKAHDAILY/-

Tiada ulasan: