25 Julai 2012

Tangan hancur tersepit mesin

5 Ramadhan 1433H. [MOD] -

DUNGUN – Hasrat seorang bapa untuk mencari pendapatan tambahan pada Ramadan dengan menjual air tebu, musnah apabila tangannya terperosok ke dalam mesin pengisar tebu ketika melakukan kerja memproses air tebu, dekat sini, Sabtu lalu.

Kejadian kira-kira jam 4.30 petang itu dipercayai berlaku ketika Anan Ali, 58, yang juga Timbalan Pengerusi Skim Rondaan Sukarela (SRS) Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Balai Besar bersama seorang anak lelakinya, Mohd Osman, 25, sedang memproses air tebu menggunakan mesin pengisar di hadapan rumahnya di Jalan Intan, dekat sini.

Menurut Mohd Osman, ketika bapanya itu sedang memasukkan batang tebu ke dalam mesin pengisar, tiba-tiba dia terdengar ayahnya menjerit meminta tolong.

Dia terkejut apabila melihat sebahagian daripada pergelangan tangan bapanya telah terperosok di dalam mesin pengisar itu.

Mohd Osman berkata, dia menerpa ke arah suis mesin pengisar itu lalu mematikannya dan cuba menarik tangan bapanya, namun gagal.

Menurutnya, dia sempat mencapai telefon bimbit lalu menghubungi pihak bomba untuk meminta bantuan kecemasan.

Mohd Osman berkata, melihat darah terus keluar dari tangan bapanya sehingga memenuhi mesin pengisar, dia nekad membuka gerigi mesin pengisar itu dengan menggunakan spanar.

“Sebaik tangan ayah berjaya dikeluarkan dari mesin pengisar itu, saya terus membawanya ke hospital.

“Bagaimanapun, ayah terpaksa dibawa ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) kerana kecederaannya serius,” katanya.

Menurutnya, berikutan kecederaan dialami, pergela-ngan tangan bapanya terpaksa dipotong melalui proses pembedahan di HSNZ, jam 12.30 tengah hari semalam.

Mohd Anan, bapa kepada enam anak yang juga pemandu di Pejabat Pertanian Dungun kini menerima rawatan lanjut di Wad 4EF HSNZ.

SINAR HARIAN/-

Tiada ulasan: