25 Julai 2012

Puasa: Pil lewat haid

5 Ramadhan 1433H. [MOD] -

Orang-orang Islam berijmak, kaum wanita yang didatangi haid, tidak wajib berpuasa. Yang wajib dilakukannya ialah mengqadakkan semula puasa itu pada hari-hari lain. Ia merupakan satu keringanan dan rahmat daripada Allah untuk wanita yang didatangi haid. Tubuh badannya pada masa itu, berada di dalam keadaan letih, manakala saraf-sarafnya tidak stabil.

Di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan menerusi Mu'azah r.a katanya: 

Ertinya: "Saya pernah bertanya A'isyah r.a: 'Apahal wanita yang didatangi haid perlu mengqadakkan puasa dan tidak perlu menqadakkan solat.' Jawab A'isyah r.a; Adakah puan ini termasuk ke dalam golongan Haruriyah. 'Jawabnya: Tidak, saya bukan dari golongan Haruriyah.'Cuma saya ingin bertanya tentang hal tersebut. Jawab A'isyah r.a; 'Haid sering menimpa kami, lalu kami diperintahkan supaya mengqadakkan puasa tetapi tidak diperintahkan mengqadakkan solat." 1

Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna wanita tidak boleh menggunakan pil yang boleh melewatkan kedatangan haid, bagi membolehkan mereka menjalani ibadah puasa, sebagaimana wanita-wanita Islam yang lain, yang tidak uzur menjalani ibadah puasa.

Walau bagaimanapun, ia perlu memenuhi beberapa syarat di antaranya pertama perlu memastikan pengunaan pil tadi tidak memudarat dan kedua meminta pandangan orang yang berpengalaman dan doktor pakar. 2

Di dalam Islam tidak ada kemudaratan dan tidak boleh memudaratkan orang lain, sebagaimana yang terdapat di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Yahya al-Mazini daripada bapanya:

Ertinya: "Tidak ada kemudaratan dan tidak boleh memudaratkan orang lain." 3

Cuma membiarkan hukum fitrah berjalan ke atas seseorang wanita, adalah lebih utama dan lebih sesuai.

Firman Allah s.w.t

Ertinya: "... iaitu agama yang Allah menciptakan manusia (dengan keadaan bersedia dari semulajadinya) untuk menerimanya; tidaklah patut ada sebarang perubahan pada ciptaan Allah itu; itulah agama yang betul lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui."
(Al-Rum: 30) 

Tidak pernah dilaporkan ada dari kalangan tokoh besar wanita Islam di zaman Rasulullah, khulafak al-Rasyidin mahupun generasi Taibi'in, yang menggunakan ubat-ubatan tertentu bagi melewatkan kedatangan
haid bagi membolehkan mereka menjalani ibadah puasa, sebagaimana wanita lain yang tidak uzur, menjalani badah puasa.

Jika perbuatan tersebut satu keutamaan, sudah tentu dilakukan oleh mereka, kerana mereka adalah golongan yang begitu cepat melakukan amalan kebaikan dan begitu memahami hukum-hukum syarak.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: