25 Julai 2012

Bayi Kepada Lelaki Cedera Ditembak Di Pawagam Selamat Dilahirkan

5 Ramadhan 1433H. [MOD] -

DENVER: Apabila Katie Medley melahirkan seorang bayi lelaki yang sihat di Hospital Universiti Colorado, suaminya Caleb, berada dalam keadaan koma akibat tercedera dalam tembakan di pawagam di Colorado.

Hugo Medley Jackson dilahirkan pada 7.11 pagi Selasa, dengan 18.5 inci (47 sentimeter) panjang dan seberat 3.29 kilogram, menurut kawan-kawannya.

Kedua-dua mereka, ibu dan bayi berada dalam keadaan baik, kata jurucakap hospital Dan Weaver.

Caleb telah menjalani tiga pembedahan selepas cedera ditembak pada Jumaat lepas semasa tayangan filem baru, Batman di Aurora yang telah mengakibatkan 12 orang mati dan berpuluh-puluh yang lain cedera.

Katie Medley bagaimanapun tidak cedera.

Caleb Medley bergantung pernafasan pada ventilator tetapi mula bernafas sendiri dan boleh memegang tangan mereka yang melawatnya, rakan kepada keluarganya Michael West berkata.

Kadar denyutan jantungnya mencecah sehingga 130 denyutan seminit apabila sesiapa sahaja bercakap tentang bayinya yang dinamakan sebelum kelahirannya, katanya.

"Dia menunjukkan tanda-tanda peningkatan," kata West, yang mengetuai satu usaha untuk mengumpul wang dalam talian bagi membantu keluarga muda, yang tidak mempunyai insurans kesihatan ini.

Katie Medley dan Hugo melawat Caleb Medley di Unit Rawatan Rapi (ICU) pada Rabu.

West berkata sebelum tembakan, Katie Medley telah dijadualkan akan melahirkan bayi pada hari Isnin tetapi dia menukar hospital kerana mahu lebih dekat dengan suaminya.

Pasangan itu pergi menonton tayangan tengah malam "The Dark Knight Rises" pada saat akhir sebelum bergelar ibu bapa.

Bapa Katie Medley Katie, David Sanchez, berkata anak perempuannya dan menantunya telah menunggu selama setahun untuk menonton tayangan perdana filem tersebut.

Katie Medley belum bercakap secara terbuka tentang tembakan itu tetapi Sanchez bercakap mengenai pengalaman pahit pasangan itu di luar mahkamah di mana suspek tampil pertama kali di mahkamah pertama Isnin.

Sejak itu, sumbangan kepada keluarga ini telah meningkat kepada lebih $100,000.

mstar/-

Tiada ulasan: