27 September 2012

150,000 referandum tuntut royalti untuk PM

11 Zulkaedah 1433H. [MOD] -


KOTA BHARU: Anak-anak muda yang berjuang menuntut royalti petroleum akan menyerah memorandum dan 150,000 referandum rakyat Kelantan kepada Perdana Menteri, 3 Oktober ini.

Mereka yang bernaung di bawah Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas Ke Kelantan (ROYALTI – R)) berharap Datuk Seri Najib Razak menerima sendiri memorandum tersebut.

Semalam R melalui presidennya, Nazri Deraman menghantar surat kepada Perdana Menteri yang dialamatkan bangunan Perdana Putra bagi memaklumkan perkara itu.

Setiausaha R, Hisyamuddin Ghazali berkata, penyerahan memorandum dan referendum tersebut akan diadakan jam 2 petang bertempat di bangunan Perdana Putra, Putrajaya.

Katanya, program berkenaan diadakan sempena perbicaraan kes Kelantan menyaman Petronas di Istana Kehakiman, Putrajaya.

“Memandangkan ramai pemimpin NGO, kerajaan negeri dan ahli politik yang dijangka hadir, kami turut mengadakan program penyerahan memorandum dan 150,00 Referandum Rakyat Kelantan Tuntut Royalti kepada Perdana Menteri.

“Justeru itu pihak kami memohon jasa baik Datuk Seri sudi menerima memorandum dan referandum tersebut,” katanya di sini.

R turut disertai 58 NGO di Kelantan digerakkan anak-anak muda yang diketua Nazri. Hampir kesemua aktivisnya anak muda terdiri kalangan profesional, blogger dan facebooker.

Di Kelantan juga terdapat sebuah lagi NGO yang mempelopori perjuangan menuntut royalti dikenali sebagai Gerakan Bertindak Kembali Royalti Rakyat (Gegar) diketuai Dr Abdul Halim Yusof.

Hisyam juga berharap Perdana Menteri memberi komitmen bagi menyelesaikan isu tuntutan royalti dan hak pendaratan minyak serta gas di Kelantan kerana ia berlarutan sejak sekian lama.

Menurutnya perkara itu boleh diselesaikan segera tanpa melalui sebarang Jawatankuasa Khas Bayaran Tunai dan sebagainya.

“Ini selaras dengan slogan sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia ke-55, Janji Ditepati, maka R dan seluruh Rakyat Kelantan mahu YAB Perdana Menteri dapat tunaikan janji yang telah dimanterai Tun Abdul Razak yang juga ayahanda Datuk Seri,” ujarnya.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: