14 September 2012

Hina Nabi: Jangan cabar kesabaran umat Islam

27 Syawal 1433H. [MOD] -

Berlandaskan firman Allah dalam surah Al-Ahzab Ayat 57:

إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا

(Sesungguhnya orang-orang yang menyakiti Allah danRasulNya Allah mengutukmereka di duniadan di akhirat. Allah menyediakanuntukmerekaazab yang sangatmengaibkan)

Dan firmanNyadalam surah al-Taubah ayat 61:

وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

(Orang-orang yang menyakitiRasulullahdisediakanuntukmerekaseksaan yang sangatpedih)
Dan ayat 63dalam surah yang sama:

أَلَمْ يَعْلَمُواْ أَنَّهُ مَن يُحَادِدِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِيهَا ذَلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيم
ُ
(Tidakkah mereka tahu bahawa sesiapa yang berkonfrantasi menentang Allah dan Rasulnya bahawa Allah pasti menyediakan untuknya neraka jahannam di mana dia akan kekal di dalamnya dan itulah kehinaan yang paling besar!)

Maka MAPIM dan SHURA mengecam keras tindakan pihak penerbit filem menghina Rasulullah s.a.w. yang dikeluarkan oleh seorang Yahudi Kristian berwarganegara Amerika Syarikat dan segerembolan kuncu-kuncunya yang membiayai pengeluaran filem berkenaan.

Kemarahan umat Islam yang tercetus di Libya di Mesir dan di negara-negara umat Islam yang lain adalah wajar kerana perbuatan berkenaan bertentangan dengan nilai hidupbersama, piawai etika yang bertamadun; bahkan bercanggah dengan ajaran agama Samawiamnya.

Sebab itu bukan sahaja orang Islam sanggup memberi ratusan nyawa mereka kerana membela nama baik Baginda Rasulullah s.a.w. malah mereka sanggup menyerahkan jutaan nyawa untuk tujuan murni berkenaan.

Jika memomokkan peribadi Baginda, umat Islam merasa sangat marah apatah lagi menghina Baginda. Tindakan ini akan mengundang kemarahan Umat Islam yang sukar dibendung. Umat Islam wajar menunjukkan kemarahannya jika Amerika Syarikat terus membisu dan tidak mahu bertindak tegas terhadap mereka yang terlibat dalam menghasilkan filem menghina Islam atas nama kebebasan bersuara.

Kami dengan ini memberi amaran keras kepada sesiapa sahaja yang berani menghina Rasulullahs.a.w kerana ia akan mencetuskan kemarahan umat Islam yang tegas dan tidak akan berkompromi sama sekali.

Kesabaran umat Islam tidak boleh dipermainkan terutama dalam soal menjaga kemuliaan dan penghormatan ke atas Rasulullahs.a.w. Kuasa besar barat yang tidak sensitif terhadap perasaan umat Islam akan menerima akibatnya jika dasardan sikap membenarkan agama Islam dihina dengan berleluasa.

MAPIM dan SHURA mengingatkan bahawa jika penghinaan seperti ini masih berterusan dibenarkan oleh kerajaan Amerika dan kuasa besar itu masih membiarkan hal seperti ini berlaku, tindakan radikal yang tidak terduga bakal dihadapi.

Sebagai contoh ugutan seorang Padri Kristian di Amerika Syarikat yang mahumembakar Al Quran pada 2005 ,maka reaksi keras umat Islam tidak boleh dianggap ganas. Inia dalah kerana umat Islam sudah sedemikian lama dihina ,dizalimi dan dianiaya. Cuba memprovokasi umat Islam dengan tindakan seperti itu akan mendapat tindakbalas yang keras.

Bila kemarahan umat Islam tidak dapat dikawal yang harus dipersalahkan ialah pihak berkuasa Barat sepertiAmerika Syarikat sendiri.

Dengan apa yang dilakukan oleh operasi tentera Amerika Syarikat yang menggunakan kapal terbang tanpa pemandu iaitu “drones” sanggup membunuh ratusan orang awam muslim yang tidak berdosa di Afghanistan, Pakistan, Yaman dan lain-lain negara, kenapa Amerika merasa terkejut bila tentera dan wakil dutanya diserang oleh umat Islam yang melihat Rasulullah dihina.

Dasar tidak berperikemanusiaan bila Amerika Syarikat merasa tidak bersalah dan wajar membunuh orang Islam tanpa melalui proses pengadilan yang saksama tetapi bertindak keras bila wakilnya terbunuh adalah bukti kuasa itu mengamalkan dasar double standard, hipoktrit dan bercanggah dengan tuntutan keadilan sejagat.Oleh yang demikian dasar berkenaan harusditentang oleh seluruh dunia yang bertamadun.

Mohd Azmi Abdul Hamid
Setiausha Agong MAPIM

Abdul Ghani Samsudin
Pengerusi SHURA

Tiada ulasan: