14 September 2012

Penduduk Pengerang ada peluang sekali sahaja

27 Syawal 1433H. [MOD] -

Himpunan Hijau, Gabungan NGO Pengerang serta beberapa NGO akan mengadakan satu himpunan 15,000 orang di Pengerang pada 30 September 2012. Tema himpunan adalah: “Himpunan Hijau: Lestari Pengerang”.

Saya pernah mengatakan yang sifat isu Pengerang agak berlainan daripada isu kilang tanah jarang di Kuantan, serta isu perlombongan emas menggunakan sianida di Bukit Koman, Raub.

Sama ada pembinaan kilang tanah jarang di Kuantan, ataupun operasi kilang perlombongan emas Australia, tiada tanah penduduk yang dirampas, penduduk di kawasan-kawasan tersebut masih boleh meneruskan aktiviti bantahan sehinggalah kilang-kilang tersebut ditutup.

Projek Refinary dan Petrokimia Pengerang pula berlainan, tanah penduduk tempatan akan diambil untuk pembangunan projek ini. Ketika penduduk dipaksa berpindah kerana tanah diambil, kawasan tersebut akan dikosongkan, kalaulah kawasan sudah tiada penghuni, macam mana perjuangan dapat diteruskan?

Pelan pengambilan tanah adalah muktamad

Menurut pelan terkini, kerajaan akan mengambil lebih 6,000 ekar tanah dalam 2 peringkat, kawasan yang diambil merangkumi tanah dari Kg Sebung ke Kg Sg Buntu.

Pengambilan tanah peringkat pertama akan bermula pada awal September 2012, pengambil tanah akan dimulakan pada minggu keenam selepas taklimat pengambilan tanah penggal ini tamat.

Gabungan berkecai

Saya ingin menegaskan lagi bahawa, himpunan besar Himpunan Hijau: Lestari Pengerang yang akan diadakan di Sg. Rengit pada 30 September 2012 ini kemungkinan himpunan besar-besaran yang terakhir di kawasan Pengerang.

Setelah kerajaan melengkapkan pengambilan tanah penggal pertama dan kedua, rumah dan tanah dari lebih separuh ahli-ahli Gabungan NGO Pengerang, termasuk ibu pejabat Gabungan NGO Pengerang yang terletak di Sg. Kapal akan habis diambil oleh kerajaan.

Selepas ahli-ahli jawatankuasa dan penduduk di kawasan itu terjejas terpaksa berpindah ke tempat lain, Gabungan ini akan kehilangan pejabat dan kebanyakan kakitangannya.

Walaupun kakitangan yang tertinggal boleh diatur semula untuk terus berjuang, tetapi keadaan yang mereka akan hadapi merupakan sebuah kawasan projek RAPID yang seluas 10 ribu ekar, dikawal ketat oleh pengawal keselamatan dan dipenuhi jentolak-jentolak dan traktor-traktor.

Perjuangan yang terakhir

Perjuangan untuk menyelamatkan perkampungan Pengerang sudah berlangsung selama setengah tahun, kesulitan yang dialami jauh daripada imaginasi.

Aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh Gabungan NGO Pengerang di kampung-kampung di Pengerang termasuk memberikan penjelasan mengenai kesan-kesan akibat daripada projek ini, mengumpulkan maklumat-maklumat, mengutip derma untuk aktiviti. Di samping itu, mereka terpaksa menghalang sabotaj dan perisik dari pihak tertentu.

Bagi orang luar, sekiranya satu kempen sivil gagal, rancangan dan organisasi boleh dibaikpulih sebaliknya bagi penduduk-penduduk Pengerang, peluang mereka cuma sekali sahaja.

Penulis ialah Ahli Parlimen Bakri.

Tiada ulasan: