28 Disember 2012

Nafkah air kosong

14 Safar 1433H. [MOD] -


TAK MAMPU...Salmiah dan keluarga  menyewa bilik di Flat Pandan Jaya.
TAK MAMPU...Salmiah dan keluarga menyewa bilik di Flat Pandan Jaya.
KUALA LUMPUR: Kegagalan seorang bapa memberi nafkah kepada anak selepas berlaku perceraian menyebabkan enam beradik kini hidup terabai dan serba kekurangan di dalam jagaan ibu mereka sehingga terpaksa sekadar minum air kosong untuk mengalas perut.

“Bagi mengelak berfikir mengenai makan, kami keluar bermain bersama rakan dan hanya akan balik ke rumah untuk minum air saja. Masuk hari ini, sudah dua hari kami tak makan,” kata seorang daripada adik-beradik terbabit, Mohd Shahmin Azli Zul, 9.

Mohd Shahmin bersama ibu, Salmiah Md Salleh, 40, lima beradik kandung dan seorang adik angkat kini tinggal dalam sebuah bilik kecil yang disewa di Flat Pandan Jaya, di sini.

Salmiah berkata, kedaifan hidup selepas dia dan suaminya berpisah pada 2008 menyebabkan dirinya tidak mampu menyediakan keperluan yang sempurna untuk enam anak kandung dan seorang anak tirinya yang berusia tiga hingga 16 tahun.

Menurutnya, hasil perkahwinan dia dan suami dikurniakan lapan anak, namun selepas perceraian, suami mengambil dua daripada anak untuk dijaga manakala enam lagi di bawah tanggungannya, selain seorang anak angkat.

metro/-

Tiada ulasan: