12 Jun 2013

Speaker: Palanivel ugut sedekah dari Umno

3 Syaaban 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Siapa akan mendapat jawatan Speaker Perak, menjadi satu lagi isu yang bangkit selepas PRU13 di mana beberapa pihak tertentu menaruh minat terhadap jawatan tersebut.

“Selepas ‘rampasan kuasa’ berlaku di Perak pada tahun 2009, Datuk R. Ganesan telah diangkat untuk menyandang jawatan tertinggi itu,” kata Ahli Parlimen Batu Gajah, V Sivakumar.

Katanya, seluruh rakyat Malaysia masih ingat lagi bagaimanapun beliau selaku Speaker sah Dun Perak ketika itu diusung dan dikurung sebelum Ganesan menjadi Speaker.
Menurutnya, jawatan Speaker diberikan kepada wakil MIC, Ganesan semata-mata untuk menggantikan beliau supaya tidak timbul isu perkauman dan menjaga hati kaum India.

Baginya, kerajaan BN yang diterajui oleh Umno Perak tidak memberi jawatan itu kepada MIC dengan niat murni.

“Malah jawatan  itu diberikan kepada MIC dengan niat jahat supaya boleh dirampas daripada V.Sivakumar tanpa reaksi hangat daripada masyarakat itu,” katanya yang juga Timbalan Pengerusi DAP Perak.

Dalam kata lain, ujarnya MIC juga telah diperbodohkan oleh Umno dalam permainan kotornya untuk menipu masyarakat India.

Beliau berpandangan, Ganesan telah menjawat jawatan itu selama 4 tahun walaupun bukan dengan kerelaan Umno.


Baginya, MIC tidak boleh berbangga dengan jawatan itu kerana ia adalah sedekah yang diberikan oleh Pakatan Rakyat.

“MIC tidak pernah bermimpi untuk mendapatkan jawatan itu untuk ahlinya. MIC tidak berani menuntut jawatan itu sebelum ini,” ujarnya.

Beliau berkata, hanya selepas V.Sivakumar dipilih sebagai Speaker Perak, sekarang MIC menuntut haknya untuk jawatan itu, sungguh menyedihkan dan memalukan.


Katanya, akhbar-akhbar harian Tamil membawa tajuk utama bahawa Presiden MIC, Datuk Palanivel mengugut Menteri Besar Perak, Datuk Seri Zambry Abdul Kadir mengenai jawatan Speaker.

Bagi beliau, tindakan Palanivel mengugut Menteri Besar Perak supaya memberikan jawatan Speaker itu kepada MIC sungguh melucukan.

Palanivel memaksa Zambry dengan terma  'jika tidak memberi jawatan Speaker kepada MIC, maka parti itu tidak akan mengambil apa-apa jawatan  yang lain termasuk Penasihat MB'.



Katanya, ugutan Palanivel tidak berasas kerana beliau hanya berani menggugurkan jawatan-jawatan untuk MIC di Perak, tidak menunjukkan kesungguhan dalam tuntutannya.

“Beliau sepatutnya meletak jawatannya bersama dengan menteri-menteri dan timbalan-timbalan menteri MIC, bukan sekadar mengugut Zambry untuk jawatan-jawatan kecil di Perak,” katanya.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: