12 Jun 2013

Jambatan runtuh: PM hanya bermain tweet saja

3 Syaaban 1434 H. [MOD] -

BAYAN BARU: Ahli Parlimen Bayan Baru, Sim Tze Tzin kesal Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak belum menjejakkan kaki meninjau sendiri keruntuhan Jambatan Kedua Pulau Pinang berdekatan Batu Maung beberapa hari lalu sebaliknya sekadar 'bermain tweet' sahaja, itupun hanya sekali sahaja.

Sikap yang ditunjukanya jelas, bukti ketidak perhatinan orang nombor satu negara terhadap petaka yang berlaku hasil 'hadiah' Kerajaan Barisan Nasional (BN) kepada rakyat Pulau Pinang.

"PM sampai sekarang tidak turun lagi melihat sendiri keruntuhan penyambung Jambatan Pulau Pinang walaupun sudah berlaku beberapa hari.  Beliau hanya bertweet dalam tweeternya sahaja dengan perkataan 'authority will investigate tragic insident on penang bridge, let’s focus on rescue effort and pray for victims and their families', tegasnya.

Begitu juga Menteri Kerjaya, Datuk Fadilah Yusof serta Pengerusi Panel Penasihat Projek Persekutuan di bawah ICU, Teng Chang Yeow langsung tidak mengeluarkan apa-apa kenyataan.

Beliau menambah, sebuah akhbar, Sinar Harian dalam laporannya baru-baru ini memuji dengan melaporkan, hanya pemimpin Pakatan Rakyat yang turun padang meninjau kejadian itu dan cuba menyelesaikan permasalahan yang berbangkit.

Sim dalam kenyataanya juga mendesak Perdana Menteri menubuhkan segera 'Independent Technical Investigation Committee” dengan ketelusan dalam kuasa penyiasat, untuk menyiasat segala punca tragedi ini.

Sambungnya, ia perlu dianggotai oleh pakar-pakar teknikal yang terulung di negara ini mahupun dari luar negeri.  Jawatankuasa ini, katanya, harus mencontohi jawatankuasa yang ditubuh untuk tragedi Highland Tower sebelum ini.

Buat masa sekarang katanya, siasatan yang dijalankan oleh pihak berkuasa adalah sulit dan tidak akan dipaparkan kepada rakyat melainkan di makhamah.

"Cepatkanlah tubuh Indenpent Technicial Investigation Committee dengan telus supaya mengesan punca kejadian kerana kelewatan akan menyukarkan pemulihan kepercayaan rakyat terhadap keselamatan jambatan kedua itu, " jelas beliau.

Rakyat Pulau Pinang sekarang mengalami krisis kepercayaan terhadap projek-projek kerajaan persekutuan setelah berlakunya beberapa kes projek persekutuan menghadapi pelbagai masalah seperti Stadium Kuala Terenganu runtuh dua kali, Hospital Shah Alam tidak dapat digunakan, Hospital Queen Elizabeth Kota Kinabalu yang berkuman, KLIA2 dan projek naik taraf Lapangan Terbang Pulau Pinang ditunda.


harakahdaily/-

Tiada ulasan: