30 Ogos 2013

Hari-hari akhir di Harakahdaily

23 Syawal 1434 H. [MOD] -
Zulkifli Sulong,30 Ogs 2013
(Selamat tinggal Harakah....ada masa, ada jodoh dan diizinkan Allah bertemu lagi)

31 Ogos 2013, sempena Hari Kemerdekaan negara esok, adalah hari terakhir saya bertugas sebagai Ketua Pengarang Harakahdaily. Ia juga hari terakhir saya bertugas dengan Harakah, selepas bersama organisasi hebat ini selama 26 tahun.

Berdasarkan surat tawaran jawatan(gambar sebelah), saya mula bertugas dengan Harakah pada 10 April 1987. Tulisan saya mula tersiar dalam Harakah edisi ketiga selepas Harakah mendapat permit penerbitannya pada 28 Februari 1987.


Setiap tahun saya akan ingat tarikh ini kerana ia mempunyai nilai tersendiri. Pada peringkat awal, permit Harakah akan tamat tempohnya pada hari 28 Februari ini. Ia perlu diperbaharui pada tarikh itu. Pada tarikh ini juga adalah hari lahir saya, yang akan diingati oleh orang-orang di sekeliling pada setiap tahun.



Masih ingat lagi, saya dilantik sebagai kakitangan sepenuh masa Harakah selepas menyertai satu kursus intensif sebagai pemberita selama seminggu. Ia dibuat untuk melatih bakal wartawan Harakah selepas permit diperolehi. Kursus ini diuruskan oleh Haji Subky Latif bersama dengan Ustaz Nakhaie Ahmad ketika itu. 



Selepas kursus seminggu inilah, saya, Ahmad Lutfi dan Mohamad Nasir dilantik sebagai pemberita sepenuh masa di pejabat Harakah di Jalan Pahang Barat, Kuala Lumpur.




Sepanjang bertugas dengan Harakah, saya pernah berada di puncak kegembiraan dan sudah tentu terasa jatuh terselempot.



Menjelang pilihan raya 1999, Harakah cetak yang saya pimpin pernah mencatat rekod cetakan 380,000 naskah pada satu keluaran. Pada beberapa bulan menjelang pilihan raya 1999 itu, purata cetakan Harakah adalah 350,000 setiap keluaran, menjadikan Harakah akhbar yang paling popular ketika itu



Untuk Harakahdaily pula, media ini mencapai puncak popularitinya menjelang Pilihan raya Umum ke-13 lalu. Pada ketika itu, Harakahdaily menjadi media ke-4 paling popular di Malaysia. Harakahdaily hanya berada di belakang Malaysiakini, Sinar Harian dan The Star online pada ketika itu.



Kami berada di depan media-media online yang lain dari segi rankingnya termasuk Utusan, Berita Harian, Metro, The Malaysian Insider dan juga Kosmo.



Di sebalik kejayaan, sudah tentu ada kegagalan dan kesedihan yang saya hadapi. Paling terasa apabila akhbar Siasah yang saya pimpin terpaksa dibawa keluar oleh pemilik permitnya dari kumpulan Harakah.



Akibatnya sudah tentu ia meninggalkan beberapa kesan dan titik negatif kepada Harakah dan saya sendiri. 



Kini saya sudah di penghujung karier saya dengan Harakah, media yang mendidik saya sebagai wartawan. 



Saya telah menghantar notis kepada Pengarah Urusan Harakah, Datuk Kamarudin Jaffar pada 1 Julai 2013 lalu. Notis ini perlu saya berikan dua bulan sebelum saya berhenti.



Alasan yang saya berikan adalah, selepas 26 tahun bersama Harakah, saya perlukan pengalaman baru. Saya tidak pernah bekerja dengan lain-lain media selain Harakah. Apabila ada peluang, saya perlu memanfaatkannya.



Alasan ini juga saya berikan kepada Pengerusi Harakah, Datuk Mustafa Ali dan juga penasihat editorial Harakahdaily, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.



Kepada ketiga-tiga mereka saya berkata, "Berilah peluang kepada saya untuk mencari pengalaman dengan media lain selain Harakah. Jika Harakah masih memerlukan saya, beritahu saya selepas dua tahun dari sekarang. Saya yakin ketika itu saya akan lebih baik berbanding sekarang. Itupun jika Harakah masih perlukan saya”.

Mulai 1 September 2013 ini, Pengarang Harakah cetak, Taufek Yahya akan mengambilalih tugas saya sebagai Ketua Pengarang Harakahdaily. Beliau akan memimpin pasukan editorial dan seterusnya menentukan hala tuju media ini.


(Penyerahan rasmi tugas kepada Ketua Pengarang Harakahdaily yang baru, Taufek Yahya dengan disaksikan Pengarah Urusan Harakah, Datuk Kamarudin Jaffar dan Herman Firdaus, Pengarang Harakahdaily English yang baru)

Sebagaimana saudara-saudari memberikan kepercayaan kepada saya, saya pohon supaya perkara yang sama diberikan kepada saudara Taufek.


Kepada kakitangan Harakahdaily, saya ucapkan selamat berjaya dan yakinlah apabila kita buat sesuatu dengan hati yang penuh ikhlas kerana Allah dan tugas yang diamanahkan, Allah akan bersama kita walaupun pelbagai badai datang melanda.


Kepada pemimpin PAS dan kakitangan Harakah keseluruhannya, terima kasih atas kepercayaan dan kerjasama yang diberikan sepanjang saya menjalankan tugas selama 26 tahun ini.


Kepada pembaca, peminat dan pengkritik Harakahdaily, terima kasih banyak. Kerana anda semualah kejayaan dicapai oleh Harakahdaily dengan izin Allah jua.



Selamat membaca dan seterusnya berjaya di dunia dan akhirat.



Zulkifli Sulong
Rawang
29 Ogos 2013.

Tiada ulasan: