07 December 2013

WhatsApp terus unggul

3 Safar 1435H. [MOD] -
Persaingan aplikasi utusan atau messenger untuk telefon pintar kini kian meningkat. Malah BlackBerry juga melancarkan aplikasi BBM miliknya untuk platform iOS dan Android. 


Namun dari banyak lambakan aplikasi messenger yang ada di pasaran, ternyata WhatsApp tetap mengungguli persaingan. Kaji selidik yang dijalankan oleh On Device terhadap 3.759 juta pengguna telefon pintar Android dan iOS. 


Kaji selidik ini dilakukan di beberapa kawasan, di antaranya adalah Amerika, Brazil, Afrika Selatan, China dan yang terakhir adalah Indonesia. 

Hasilnya menunjukkan bahawa populariti aplikasi WhatsApp kini lebih tinggi dibandingkan Facebook Messenger. Kaji selidik ini mendapati dalam seminggu pasti ada sebanyak 44 peratus pengguna telefon pintar menggunakan aplikasi WhatsApp berbanding Facebook Messenger sebanyak 35 peratus. 

Kaji selidik ini juga turut membuktikan sikap pengguna telefon pintar telah banyak berubah dari hanya menghantar sistem pesanan ringkas kepada menghantar pesanan melalui aplikasi messenger termasuk WhatsApp. 

Namun hasil kajian ini masih tidak berapa lengkap kerana tidak dilakukan di negara lain seperti Eropah dan India yang mempunyai populasi pengguna telefon yang tinggi.


Berita Harian

No comments: