10 Januari 2014

Logo halal: Jangan terlalu taksub sebar maklumat

8 Rabiul Awal 1435. [MOD] -
KUALA LUMPUR: PAS mengingatkan rakyat negara negara ini perlu ada kebijaksanaan dalam konteks mereformasikan masyarakat khususnya melalui media sosial seperti twitter, facebook dan blog.


Timbalan Pengerusi Lajnah Teknologi Maklumat dan Komunikasi PAS Pusat Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin tidak menafikan peranan media sosial kini menjadi medium utama dalam menyampaikan maklumat dan berita.

Namun, katanya kebanyakkan rakyat negara ini terlalu taksub untuk menyebarkan maklumat walaupun maklumat itu adalah tidak benar.

Beliau yang juga pimpinan Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia (SHURA) berkata, Islam menuntut supaya umatnya melaporkan berita dan menyebarkan maklumat dengan berhati-hati untuk tidak menyebabkan sesiapa terkena fitnah. 

"Dalam masyarakat, kesejahteraan umat harus ada, dan inilah perlu menjadi keprihatinan masyarakat. 

"Kalau kita sudah tersiar berita yang tidak betul, segera tarik balik dan inilah dasar dan etika Islam supaya kita tidak menyebabkan orang lain teraniaya," katanya ketika dihubungi Harakahdaily.

Tambahnya, pelbagai maklumat palsu yang disebarkan akan mengundang dendam kesumat antara kumpulan tertentu yang ada dalam masyarakat antaranya seperti Syiah, Kristian dan banyak lagi.

Ekoran ini, katanya pendirian serta sikap 'errogant' dan tidak bertanggungjawab akan menuduh kumpulan tertentu akan menyebabkan masyarakat sengsara. 

"Akhirnya sesama sendiri akan bergaduh, senanglah musuh. Kita pula tidak dapat apa-apa, yang buruk akan menjadi lebih buruk.

"Budaya kebencian dibawa oleh iblis dan syaitan agar kita dihalang mengingati Allah padahal apa yang dituntut oleh Islam ialah kasih sayang dan harga menghargai bukannya kebencian. Sesuai dengan Islam itu rahmat untuk semua.

"Ini semacam, usaha untuk mengalihkan pandangan rakyat terhadap masalah ekonomi yang semakin mendesak. Bertembung kerana agama ianya sangat bahaya untuk rakyat," jelas beliau.

Abdul Ghani berkata demikian mengulas beberapa maklumat yang disebarkan melalui media sosial antaranya logo halal di tin minuman keras 'Carlsberg'.

Bagaimanapun,  Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) hari ini menafikan memberi perakuan dan sijil logo halal kepada produk atau syarikat yang mengeluarkan minuman keras.
    
Pengarah Hab Halal jabatan itu Hakimah Mohd Yusoff berkata Jakim telah membuat laporan polis di Balai Polis Putrajaya hari ini berhubung perkara itu dan menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk menyiasat.

Harakahdaily

Tiada ulasan: